Tietoa ja tunnelmaa : Asiakaskokemuksia esitysgrafiikasta - case Ray
Nurmi, Heli (2016)
Nurmi, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701301751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701301751
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritystenvälisessä tapaamisissa käytettyä esitysgrafiikkaa asiakaskokemuksen kannalta. Työssä tutkitaan millaisia odotuksia yritysasiakkailla esitysgrafiikaan kohdistuu ja vastaako käytetty materiaali niihin. Asiakaskokemuksia selvitetään haastattelemalla Raha-automaattiyhdistyksen yritys- ja järjestöasiakkaita sekä havainnoimalla esitysgrafiikan käyttöä asiakastapaamisissa. Haastattelujen virikemateriaalina käytetään kuvakortteja.
Aineiston ryhmittelyn ja teemoittelun kautta esiin nousseista teemoista keskeisimpiä ovat analysoidun tiedon ja toisaalta tunnelman merkitys. Työssä tarkastellaan näiden suhdetta esitysgrafiikkaa koskeviin yleisiin ohjeistuksiin, mutta keskeisempänä, löydetään yhtymäkohtia tunnelmamuotoiluun.
Esitystilanne hahmottuu esittäjän ja diaesityksen, sekä katsojan vuorovaikutukseksi, joissa eri osatekijöillä on oma suhteensa tilanteen tunnelmaan. Työssä käsitellään näiden esitystilanteen osatekijöiden osallisuutta tietoon ja tunnelmaan. Pohdittavaksi tulevat esittelijän toiminta, diaesityksen sisältö, etenemisvauhti ja tapaamisen puitteet. Niiden merkitystä arvioidaan asiakaskokemuksen kannalta.
Kirjoittaja arvioi Raha-automaattiyhdistyksen esitysgrafiikan käyttökokemusta ja tuo esiin kehitysehdotuksia. Lisäksi käsitellään esitysgrafiikkaa liikesuhteissa sen eri ilmenemismuodoissa ja pohditaan tulevaisuuden kehityssuuntia.
Aineiston ryhmittelyn ja teemoittelun kautta esiin nousseista teemoista keskeisimpiä ovat analysoidun tiedon ja toisaalta tunnelman merkitys. Työssä tarkastellaan näiden suhdetta esitysgrafiikkaa koskeviin yleisiin ohjeistuksiin, mutta keskeisempänä, löydetään yhtymäkohtia tunnelmamuotoiluun.
Esitystilanne hahmottuu esittäjän ja diaesityksen, sekä katsojan vuorovaikutukseksi, joissa eri osatekijöillä on oma suhteensa tilanteen tunnelmaan. Työssä käsitellään näiden esitystilanteen osatekijöiden osallisuutta tietoon ja tunnelmaan. Pohdittavaksi tulevat esittelijän toiminta, diaesityksen sisältö, etenemisvauhti ja tapaamisen puitteet. Niiden merkitystä arvioidaan asiakaskokemuksen kannalta.
Kirjoittaja arvioi Raha-automaattiyhdistyksen esitysgrafiikan käyttökokemusta ja tuo esiin kehitysehdotuksia. Lisäksi käsitellään esitysgrafiikkaa liikesuhteissa sen eri ilmenemismuodoissa ja pohditaan tulevaisuuden kehityssuuntia.