Selvitys Kouvolan ja Iitin vuosina 2012–2016 perustettujen yritysten alkuvaiheista ja haasteista
Ikävalko, Emma (2017)
Ikävalko, Emma
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701291750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701291750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä selvitys Kouvolan ja Iitin vuosina 2012–2016 perustettujen yritysten alkuvaiheista ja niihin liittyvistä haasteista. Toimeksianta-jana toimiva Kouvola Innovation Oy on suorittanut vuoden 2015 lokakuun jälkeen lä-hes 50 haastattelua, joihin jokainen Kouvolan ja Iitin seudulla sijaitseva yritys on saa-nut halutessaan osallistua. Opinnäytetyössä keskitytään erityisesti yritysten haastei-siin, mutta kerrotaan myös muista liiketoiminnan osa-alueista yrityksen perustamisesta rahoitukseen ja riskeihin.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen menetelmä valmiina olevan aineiston takia. Analysoinnissa käytettiin apuna tukkimiehenkirjanpitoa sekä kvantitatiivista menetelmää. Haastatteluja oli yhteensä 48, joka on melko paljon laadul-liseen menetelmään. Vastauslomakkeista saatiin kuitenkin tarpeeksi tietoa luotettavan johtopäätöksen tekemiseen, vaikka lomakkeista puuttui paljon tietoja, eikä haastattelu-lomake vastannut täysin opinnäytetyön tarpeita.
Yrityksen perustaminen on melko samanlaista riippumatta yritysmuodosta. Yrityksellä täytyy olla liikeidea sekä nimi ja perustamisilmoitus tulee tehdä kaupparekisteriin. Re-kisteröintimaksun summa riippuu valitusta yritysmuodosta. Myös tarvittavat luvat tulee selvittää, kun liikeidea ja toimiala ovat valittu. Luvanvaraisuuden selvittämisen ja rekis-teri-ilmoituksen jälkeen yrittäjän täytyy miettiä tarvittavia investointeja ja mistä niihin saa rahaa. Yrittäjä voi rahoittaa toimintansa itse tai turvautua vieraaseen pääomaan. Myös markkinointiin kannattaa keskittyä heti yrityksen alkuvaiheessa, jotta potentiaali-set asiakkaat löytävät yrityksen ja yritystoiminnasta voi tulla kannattavaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käytössä olevan materiaalin mukaan yleisimpiä haasteita yritystoiminnassa ovat markkinointi, työnantajana toimiminen ja liiketoimin-taosaamisen kehittäminen. Lisäksi rahoituksen järjestäminen ja asiakkaiden löytämi-nen vaikuttavat yrityksen menestymiseen. Tästä syystä markkinoinnilla on tärkeä rooli yrityksen kannattavassa toiminnassa, sillä yritystä voidaan markkinoida pienin kus-tannuksin, mutta ilman mainostamista asiakkaita on mahdotonta löytää.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen menetelmä valmiina olevan aineiston takia. Analysoinnissa käytettiin apuna tukkimiehenkirjanpitoa sekä kvantitatiivista menetelmää. Haastatteluja oli yhteensä 48, joka on melko paljon laadul-liseen menetelmään. Vastauslomakkeista saatiin kuitenkin tarpeeksi tietoa luotettavan johtopäätöksen tekemiseen, vaikka lomakkeista puuttui paljon tietoja, eikä haastattelu-lomake vastannut täysin opinnäytetyön tarpeita.
Yrityksen perustaminen on melko samanlaista riippumatta yritysmuodosta. Yrityksellä täytyy olla liikeidea sekä nimi ja perustamisilmoitus tulee tehdä kaupparekisteriin. Re-kisteröintimaksun summa riippuu valitusta yritysmuodosta. Myös tarvittavat luvat tulee selvittää, kun liikeidea ja toimiala ovat valittu. Luvanvaraisuuden selvittämisen ja rekis-teri-ilmoituksen jälkeen yrittäjän täytyy miettiä tarvittavia investointeja ja mistä niihin saa rahaa. Yrittäjä voi rahoittaa toimintansa itse tai turvautua vieraaseen pääomaan. Myös markkinointiin kannattaa keskittyä heti yrityksen alkuvaiheessa, jotta potentiaali-set asiakkaat löytävät yrityksen ja yritystoiminnasta voi tulla kannattavaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käytössä olevan materiaalin mukaan yleisimpiä haasteita yritystoiminnassa ovat markkinointi, työnantajana toimiminen ja liiketoimin-taosaamisen kehittäminen. Lisäksi rahoituksen järjestäminen ja asiakkaiden löytämi-nen vaikuttavat yrityksen menestymiseen. Tästä syystä markkinoinnilla on tärkeä rooli yrityksen kannattavassa toiminnassa, sillä yritystä voidaan markkinoida pienin kus-tannuksin, mutta ilman mainostamista asiakkaita on mahdotonta löytää.