Glamping-liiketoiminta Suomessa
Korjula, Eveliina (2017)
Korjula, Eveliina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701161390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701161390
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka uusi matkailun trendi glamping ilmenee Suomessa ja miltä trendin tulevaisuus näyttää. Glamping tarkoittaa luksus-retkeilyä, eli luonnossa majoittumista ilman monia siihen liittyviä epämukavuuksia. Glampingiä on harrastettu jo ottomaanien aikaan noin 1300-luvulla, vaikka termiä ei silloin ole vielä tunnettu. Glamping on korkeatasoinen, majoitusta sisältävä luontokokemus.
Teoriaosuudessa käsitellään matkailun trendejä Suomessa, majoitusliiketoimintaa ja sen tyyppejä, liiketoiminnan kehittämistä sekä glampingiä. Teoriaosuuden jälkeen kerrotaan, miten tutkimus laadittiin. Laadullinen tutkimus toteutettiin kyselynä erilaisille suomalaisille glamping-yrityksille Webropol-työkalun avulla.
Glamping-yrityksiä löytyy Suomesta asianmukaisine oheispalveluineen, mutta kotimaisille matkailijoille glamping ei ole vielä tunnettu. Suositumpaa suomalainen glamping-majoitus on kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Suomalaisilla glamping-yrittäjillä on selvästi positiivinen kuva glampingin tulevaisuudesta. Glamping on laaja käsite, ja koska ilmiö on uusi, muokkautuu käsite sen käyttäjien mukaan.
Teoriaosuudessa käsitellään matkailun trendejä Suomessa, majoitusliiketoimintaa ja sen tyyppejä, liiketoiminnan kehittämistä sekä glampingiä. Teoriaosuuden jälkeen kerrotaan, miten tutkimus laadittiin. Laadullinen tutkimus toteutettiin kyselynä erilaisille suomalaisille glamping-yrityksille Webropol-työkalun avulla.
Glamping-yrityksiä löytyy Suomesta asianmukaisine oheispalveluineen, mutta kotimaisille matkailijoille glamping ei ole vielä tunnettu. Suositumpaa suomalainen glamping-majoitus on kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Suomalaisilla glamping-yrittäjillä on selvästi positiivinen kuva glampingin tulevaisuudesta. Glamping on laaja käsite, ja koska ilmiö on uusi, muokkautuu käsite sen käyttäjien mukaan.