Tilitoimiston toiminta ja sen kehittäminen
Laine, Mari (2010)
Laine, Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002252562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002252562
Tiivistelmä
Opinnäytetyö selvittää lukijalle asiantuntijapalvelualaa ja tilitoimiston toimenkuvaa sekä ajankohtaisena aiheena kertoo tilitoimistoissa tapahtuvasta kehityksestä.
Teoriaosuus käsittelee asiantuntijapalveluja, niiden asiakashallintaa ja markkinointia sekä tilitoimistoalaa ja siellä työskenteleviä asiantuntijoita.
Empiriaosuus pohjautuu teoriaosuudessa käsiteltyihin aiheisiin. Kyselyn sisältö jakautuu neljään osioon: asiakkaiden tarpeiden kartoitus, henkilökunta, henkilökunnan koulutus, asiakkaat sekä asiakassuhteen hoito. Kysely on toteutettu Webropol-kyselyohjelmalla ja tulokset käsitelty Webropol-ohjelman tuottaman tilastoinnin avulla. Työssä on käytetty sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tilitoimiston henkilökunta pitää ammattiosaamistaan yllä kouluttautumalla säännöllisesti. Tehtäväkuvan laajentamisesta henkilökunta ei välttämättä ole mielissään, sillä se sotkee helposti rutiineja. Asiakasosiossa tilitoimistot olivat hyvin tietoisia asiakkaidensa tarpeista. Asiakkaiden tarve hoitaa taloushallintoansa sähköisesti on lisääntynyt. Myös laman vaikutukset ovat havaittavissa asiakasyritysten toiminnassa.
Teoriaosuus käsittelee asiantuntijapalveluja, niiden asiakashallintaa ja markkinointia sekä tilitoimistoalaa ja siellä työskenteleviä asiantuntijoita.
Empiriaosuus pohjautuu teoriaosuudessa käsiteltyihin aiheisiin. Kyselyn sisältö jakautuu neljään osioon: asiakkaiden tarpeiden kartoitus, henkilökunta, henkilökunnan koulutus, asiakkaat sekä asiakassuhteen hoito. Kysely on toteutettu Webropol-kyselyohjelmalla ja tulokset käsitelty Webropol-ohjelman tuottaman tilastoinnin avulla. Työssä on käytetty sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tilitoimiston henkilökunta pitää ammattiosaamistaan yllä kouluttautumalla säännöllisesti. Tehtäväkuvan laajentamisesta henkilökunta ei välttämättä ole mielissään, sillä se sotkee helposti rutiineja. Asiakasosiossa tilitoimistot olivat hyvin tietoisia asiakkaidensa tarpeista. Asiakkaiden tarve hoitaa taloushallintoansa sähköisesti on lisääntynyt. Myös laman vaikutukset ovat havaittavissa asiakasyritysten toiminnassa.