Balanced Scorecard strategian mittarina kohdeyrityksessä
Ahokas, Anssi (2017)
Ahokas, Anssi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701051135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701051135
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Balanced Scorecard -mittaristo ja sen toimiminen strategian mittarina kohdeyrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka Balanced Scorecard -mittaristo rakennetaan, kuinka sillä voidaan mitata strategian onnistumista ja kuinka sitä voidaan hyödyntää kohdeyrityksessä. Tutkimusaineisto kerättiin kvalitatiivisella menetelmällä ja työn lopullisena tarkoituksena oli määrittää kohdeyritykselle oma yksilöllinen Balanced Scorecard -mittaristo. Mittaristo määritetään tukemaan kohdeyrityksen strategiapäivitystä vuosille 2016-2021.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa käydään läpi Balanced Scorecard –mittariston historiaa ja kehitystä nykyiseen muotoonsa. Lisäksi luvussa käydään läpi, mistä elementeistä valmis Balanced Scorecard koostuu. Teorian toisessa pääluvussa käydään läpi, kuinka Balanced Scorecardia hyödynnetään strategisena ohjausjärjestelmänä ja kuinka siitä on kehitetty erilaisia variaatioita. Lisäksi käydään läpi, millaisia hyötyjä mittaristolla tavoitellaan ja minkälaista kritiikkiä se on vuosien varrella saanut. Lopuksi käydään vaihe vaiheelta läpi käytännön projekti, jolla Balanced Scorecard -mittaristo luodaan kohdeyritykselle.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu myös kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa käydään läpi tutkimusmenetelmät ja kohdeyritys, jonka jälkeen tutkimuksessa keskitytään kohdeyrityksessä toteutettuun Balanced Scorecard -projektiin. Projekti etenee kohdeyrityksen vision ja strategioiden selkiyttämisestä, strategisten tavoitteiden määrittämiseen ja mittareiden valintaan. Mittareille asetettiin tavoitetasot, joiden avulla strategisten tavoitteiden onnistumista pystytään konkreettisesti seuraamaan. Lopuksi kohdeyritykselle määritettiin toiminta-suunnitelma, joka sisältää käytännön asioita, joita sen tulee toteuttaa saavuttaakseen tavoitteensa ja sitä kautta toteuttamaan strategioitaan.
Tutkimus oli kokonaisuudessaan onnistunut. Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät ja kohdeyritykselle luotiin valmis, yksilöllinen Balanced Scorecard -mittaristo tukemaan sen strategiapäivitystä. Mittaristo otetaan kohdeyrityksessä käyttöön vuoden 2017 alussa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa käydään läpi Balanced Scorecard –mittariston historiaa ja kehitystä nykyiseen muotoonsa. Lisäksi luvussa käydään läpi, mistä elementeistä valmis Balanced Scorecard koostuu. Teorian toisessa pääluvussa käydään läpi, kuinka Balanced Scorecardia hyödynnetään strategisena ohjausjärjestelmänä ja kuinka siitä on kehitetty erilaisia variaatioita. Lisäksi käydään läpi, millaisia hyötyjä mittaristolla tavoitellaan ja minkälaista kritiikkiä se on vuosien varrella saanut. Lopuksi käydään vaihe vaiheelta läpi käytännön projekti, jolla Balanced Scorecard -mittaristo luodaan kohdeyritykselle.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu myös kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa käydään läpi tutkimusmenetelmät ja kohdeyritys, jonka jälkeen tutkimuksessa keskitytään kohdeyrityksessä toteutettuun Balanced Scorecard -projektiin. Projekti etenee kohdeyrityksen vision ja strategioiden selkiyttämisestä, strategisten tavoitteiden määrittämiseen ja mittareiden valintaan. Mittareille asetettiin tavoitetasot, joiden avulla strategisten tavoitteiden onnistumista pystytään konkreettisesti seuraamaan. Lopuksi kohdeyritykselle määritettiin toiminta-suunnitelma, joka sisältää käytännön asioita, joita sen tulee toteuttaa saavuttaakseen tavoitteensa ja sitä kautta toteuttamaan strategioitaan.
Tutkimus oli kokonaisuudessaan onnistunut. Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät ja kohdeyritykselle luotiin valmis, yksilöllinen Balanced Scorecard -mittaristo tukemaan sen strategiapäivitystä. Mittaristo otetaan kohdeyrityksessä käyttöön vuoden 2017 alussa.