Uudet markkinoinnin muodot uusien asiakasryhmien tavoittamisessa : Mikkelin Teatteri
Mäkinen, Jukka-Pekka (2016)
Mäkinen, Jukka-Pekka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701021018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701021018
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuoda esiin uusia markkinoinnin muotoja, joiden avulla tavoitetaan nuorempiin ikähaarukkoihin kuuluvia kohderyhmiä. Työni toimeksiantajana oli Mikkelin Teatteri, jonka perinteinen kohderyhmä koostuu yli 50-vuotiaista henkilöistä. Heidän tavoitteenaan on tulevaisuudessa saada myös nuorempia aikuisia käymään säännöllisesti esityksissä. Tähän pyrittiin saamaan ratkaisu uusien markkinointimuotojen kautta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kulttuuritapahtuman markkinointia sekä uusia markkinoinnin muotoja. Kyseiset muodot rajattiin sellaisiin, joiden käyttö ei tuota suuria kustannuksia ja poikkeavat perinteisistä markkinointimuodoista. Kulttuuritapahtuman markkinoinnissa käsiteltiin myös onnistu-neen tapahtuman elementtejä ja mittareita sekä palvelukokemuksen osuutta markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska aiheesta ei ollut olemassa suoranaista tietoa, jon-ka kautta olisi voitu esimerkiksi määrällisen tutkimuksen kysymyksiä määrittää. Ilmiö on siis itsessään uusi ja sitä haluttiin ymmärtää kokonaisuudessaan paremmin. Aineistonkeruumenetelminä olivat haas-tattelu ja havainnointi. Haastateltavina olivat kaksi muiden teatterien markkinoinnista vastaavaa henki-löä sekä kaksi paikallista kulttuurialalla toimivaa markkinoinnin ammattilaista. Havainnointi kohdistet-tiin neljään muun Suomessa sijaitsevan teatterin julkiseen viestintään.
Tutkimusten perusteella saatiin selville se, että kulttuurialalla markkinointi sisältää perinteiseen esimer-kiksi kaupanalan markkinointiin monia eri haasteita. Nämä haasteet liittyvät monesti kohderyhmän mää-rittämiseen ja juuri oikeasta palvelusta tai tuotteesta oikealle henkilölle viestimiseen. Kuitenkin yhtäläi-syyksiä myös yleisiin markkinoinnin sääntörakenteisiin havaittiin. Nämä olivat nykyaikaisten työkalujen tärkeys ja luovuuden sekä uutuudenviehätyksen korostuminen markkinoinnissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kulttuuritapahtuman markkinointia sekä uusia markkinoinnin muotoja. Kyseiset muodot rajattiin sellaisiin, joiden käyttö ei tuota suuria kustannuksia ja poikkeavat perinteisistä markkinointimuodoista. Kulttuuritapahtuman markkinoinnissa käsiteltiin myös onnistu-neen tapahtuman elementtejä ja mittareita sekä palvelukokemuksen osuutta markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska aiheesta ei ollut olemassa suoranaista tietoa, jon-ka kautta olisi voitu esimerkiksi määrällisen tutkimuksen kysymyksiä määrittää. Ilmiö on siis itsessään uusi ja sitä haluttiin ymmärtää kokonaisuudessaan paremmin. Aineistonkeruumenetelminä olivat haas-tattelu ja havainnointi. Haastateltavina olivat kaksi muiden teatterien markkinoinnista vastaavaa henki-löä sekä kaksi paikallista kulttuurialalla toimivaa markkinoinnin ammattilaista. Havainnointi kohdistet-tiin neljään muun Suomessa sijaitsevan teatterin julkiseen viestintään.
Tutkimusten perusteella saatiin selville se, että kulttuurialalla markkinointi sisältää perinteiseen esimer-kiksi kaupanalan markkinointiin monia eri haasteita. Nämä haasteet liittyvät monesti kohderyhmän mää-rittämiseen ja juuri oikeasta palvelusta tai tuotteesta oikealle henkilölle viestimiseen. Kuitenkin yhtäläi-syyksiä myös yleisiin markkinoinnin sääntörakenteisiin havaittiin. Nämä olivat nykyaikaisten työkalujen tärkeys ja luovuuden sekä uutuudenviehätyksen korostuminen markkinoinnissa.