Loudness War: Introduction and Aftermath of Hypercompression in Modern Music
Elmgren, Miika (2016)
Elmgren, Miika
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701021010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701021010
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte-työ on johdanto ilmiöön jota kutsutaan nimellä Loudness War, ja pohdinta sen jälkiseurauksiin. Ilmiö on vallinnut ääni- ja musiikkiteollisuudessa 1970-luvulta asti, kun äänitallenteista on tullut kasvavasti äänekkäämpiä äänentasoltaan.
Esittelen tekniset äänenprosessointi-välineet joilla saavutetaan äänityyli mistä ilmiö on tunnettu – tyyli on nimeltään hyperkompressointi.
Jotta voi ymmärtää ilmiön ydintä, käyn läpi äänekkyyden historiaa äänitallenteissa: milloin Loudness War alkoi, miksi sitä harjoitetaan ja mahdolliset syyt miksi se jatkuu tänä päivänä.
Ilmiö on herättänyt kritiikkiä ääniammattilaisten keskuudessa ja asiasta kiistellään, että onko ilmiö ongelma vai ei – selvää on vain se, että se on hyödyntöntä. Aion pohtia teoriaa siitä että artistit hyödyntävät hyperkompressoitua äänityyliä taiteellisiin- eikä niinkään kilpailullisiin tarkoitusperiin.
Suurin tieto asiasta löytyy ääneen liittyvistä verkkosivuista, joihin aion viitata. Esittelen myös perustiedot asiasta masteroija Bob Katzin kirjasta: Mastering Audio.
Esittelen tekniset äänenprosessointi-välineet joilla saavutetaan äänityyli mistä ilmiö on tunnettu – tyyli on nimeltään hyperkompressointi.
Jotta voi ymmärtää ilmiön ydintä, käyn läpi äänekkyyden historiaa äänitallenteissa: milloin Loudness War alkoi, miksi sitä harjoitetaan ja mahdolliset syyt miksi se jatkuu tänä päivänä.
Ilmiö on herättänyt kritiikkiä ääniammattilaisten keskuudessa ja asiasta kiistellään, että onko ilmiö ongelma vai ei – selvää on vain se, että se on hyödyntöntä. Aion pohtia teoriaa siitä että artistit hyödyntävät hyperkompressoitua äänityyliä taiteellisiin- eikä niinkään kilpailullisiin tarkoitusperiin.
Suurin tieto asiasta löytyy ääneen liittyvistä verkkosivuista, joihin aion viitata. Esittelen myös perustiedot asiasta masteroija Bob Katzin kirjasta: Mastering Audio.