Asiakasomistajien palkitseminen
Henriksson, Johanna (2010)
Henriksson, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003245917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003245917
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia kuinka asiakasomistajat seuraavat palkitsemistaan eli bonuksen kertymistä Lisäksi tutkittiin mistä kanavista Bonusta seurataan, miten usein ja tarvitsevatko asiakasomistajat lisätietoa eri seurantakanavista. Opinnäytetyössä tehtiin myös henkilökunnalle eri toimipaikoissa kyselyjä, joilla haluttiin selvittää miten paljon henkilökunta tietää eri Bonuksen seurantakanavista. Kolmanneksi seurattiin asiakasomistajapostia kaksi kuukautta ja selvitettiin miten paljon siinä kerrotaan eri Bonuksen seurantakanavista. Työn toimeksiantaja oli Satakunnan Osuuskauppa. Teoriaosuus koostuu asiakkuudenhallinasta, asiakassuhdemarkkinoinnista, kantaasiakasmarkkinoinnista ja kanta-asiakasviestinnästä. Näiden lisäksi käsitellään Sryhmän asiakasomistajajärjestelmää, Satakunnan Osuuskauppaa, eri Bonuksen seurantakanavia ja kilpailijoiden kanta-asiakasohjelmia. Tutkimusosan laajin osuus on asiakasomistajien kirjekysely, jonka otoskoko oli 400. Kirjekyselyyn vastasi 48 prosenttia, 191 asiakasomistajaa. Lisäksi tutkimusosaan kuuluu henkilökunnan kyselyt eri toimipaikoissa ja asiakasomistajapostin seuranta jakso. Asiakasomistajien kyselyssä selvisi, että suurin osa vastaajista seuraa Bonuksen kertymistä pelkästään bonuslaskelmalla. Jos Bonuksen kertymistä seuraa myös muista kanavista, niin bonuslaskelma on yksi näistä kanavista. Suurin osa vastaajista ei kokenut tarvetta lisätiedolle eri Bonuksen seurantakanavista. Muita kanavia ei aktiivisesti käytetä. Henkilökunnan kyselyissä selvisi, että henkilökunnalle olisi hyvä kerrata Bonuksen seurantakanavat ja niiden käyttö. Asiakasomistajapostissa oli hyvin tietoa Asiakasomistaja Onlinen käytöstä, mutta muista seurantakanavista olisi saanut olla enemmän tietoa. Asiakasomistajille olisi hyvä jatkossa tehdä vielä helpommaksi saada tietoa eri Bonuksen seurantakanavista, jotta niiden käyttö tulee tutuksi ja niitä aletaan enemmän käyttää.