Oppilashuoltoa ekaluokkalaisille : Vanhempien kokemuksia tuesta ja osallisuudesta Mikkelissä
Nurhonen, Tiina (2016)
Nurhonen, Tiina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016123021553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016123021553
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vanhempien kokemuksia ja toiveita tuesta ja osallisuudesta
lapsen siirryttyä esiopetuksesta kouluun. Tutkimuksella haettiin tietoa lapsen ja vanhempien saamasta
tuesta, yhteistyön toimivuudesta ja vanhempien toiveista vaikuttaa ja osallistua lapsensa koulun toimintaan.
Lisäksi tavoitteena oli löytää keinoja lasten hyvinvoinnin parantamiseen koulussa.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena kartoittavana kyselytutkimuksena. Aineisto
muodostui 102 ensimmäisen luokan oppilaan vanhemman vastauksista. Aineistonkeruutapana oli sähköinen
Webropol-kyselylomake, joka lähetettiin Wilman välityksellä kaikille Mikkelin kaupungin ensimmäisten
luokkien vanhemmille. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Opinnäytetyön teoreettinen
viitekehys muodostuu aiheen kannalta tärkeän oppilashuollon toiminnan kuvaamisesta ja tutkimuskysymysten
kannalta keskeisten käsitteiden, varhaisen välittämisen ja tuen sekä osallisuuden määrittelystä.
Tuloksista selvisi, että vanhemmat toivoivat lisää tietoa sekä lapsen että vanhemman erilaisista tukimuodoista.
Tukea toivottiin myös nykyistä enemmän. Vanhemmat ja heidän lapsensa olivat saaneet tukea
useilta eri tahoilta, sekä koulusta että koulun ulkopuolelta. Suurin osa vanhemmista kertoi perheen hyötyneen
saamastaan tuesta. Huolta vanhemmille aiheuttivat mm. lapsen kaverisuhteet ja lapsen liian suuri
vastuu. Vanhemmat olivat hyvin kiinnostuneita vaikuttamaan ja osallistumaan lapsensa koulun toimintaan.
Yhteistyöltä vanhemmat toivoivat avoimuutta ja rehellisyyttä, keskustelevaa vuorovaikutusta, ongelmakohtiin
puuttumista ja välittämistä. Myös tietoa ja palautetta arjen sujumisesta koulussa toivottiin.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää perusopetuksen oppilashuollon, esi- ja perusopetuksen siirtymävaiheen
sekä kodin ja koulun yhteistyön kehittämisessä ja niistä voidaan saada ideoita perheiden
tuen kehittämiseen.
lapsen siirryttyä esiopetuksesta kouluun. Tutkimuksella haettiin tietoa lapsen ja vanhempien saamasta
tuesta, yhteistyön toimivuudesta ja vanhempien toiveista vaikuttaa ja osallistua lapsensa koulun toimintaan.
Lisäksi tavoitteena oli löytää keinoja lasten hyvinvoinnin parantamiseen koulussa.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena kartoittavana kyselytutkimuksena. Aineisto
muodostui 102 ensimmäisen luokan oppilaan vanhemman vastauksista. Aineistonkeruutapana oli sähköinen
Webropol-kyselylomake, joka lähetettiin Wilman välityksellä kaikille Mikkelin kaupungin ensimmäisten
luokkien vanhemmille. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Opinnäytetyön teoreettinen
viitekehys muodostuu aiheen kannalta tärkeän oppilashuollon toiminnan kuvaamisesta ja tutkimuskysymysten
kannalta keskeisten käsitteiden, varhaisen välittämisen ja tuen sekä osallisuuden määrittelystä.
Tuloksista selvisi, että vanhemmat toivoivat lisää tietoa sekä lapsen että vanhemman erilaisista tukimuodoista.
Tukea toivottiin myös nykyistä enemmän. Vanhemmat ja heidän lapsensa olivat saaneet tukea
useilta eri tahoilta, sekä koulusta että koulun ulkopuolelta. Suurin osa vanhemmista kertoi perheen hyötyneen
saamastaan tuesta. Huolta vanhemmille aiheuttivat mm. lapsen kaverisuhteet ja lapsen liian suuri
vastuu. Vanhemmat olivat hyvin kiinnostuneita vaikuttamaan ja osallistumaan lapsensa koulun toimintaan.
Yhteistyöltä vanhemmat toivoivat avoimuutta ja rehellisyyttä, keskustelevaa vuorovaikutusta, ongelmakohtiin
puuttumista ja välittämistä. Myös tietoa ja palautetta arjen sujumisesta koulussa toivottiin.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää perusopetuksen oppilashuollon, esi- ja perusopetuksen siirtymävaiheen
sekä kodin ja koulun yhteistyön kehittämisessä ja niistä voidaan saada ideoita perheiden
tuen kehittämiseen.