Citrix ja yrityksen IT-ympäristön mobiliteetin parantaminen
Havia, Jani (2008)
Havia, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811264132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811264132
Tiivistelmä
Tämä työ tehtiin Primanet Oy:lle, joka tarjoaa Citrix-palveluja monille pk-yrityksille. Työssä selvitettiin, miten Citrixin käyttö parantaa yrityksen tietojärjestelmien liikkuvuutta, mistä komponenteista Citrix koostuu ja miten se pärjää vertailussa Microsoft Windows Server 2003, Active Directory- ja Remote Desktop –yhdistelmäratkaisua vastaan. Työssä esitellään Citrix Presentation Server -ohjelmistoa sekä sen pk-yrityksille tarkoitettua Access Essentials -versiota.
Työ aloitettiin tutkimalla, millaisia komponentteja Citrix sisältää ja miten osat toimivat yhdessä. Tämä oli pakollista, koska työn muiden osien tekeminen vaati tiettyjen peruskäsitteiden täydellistä ymmärtämistä. Työtä tehtiin tutkimalla Citrixin verkkomateriaaleja, Citrix System Administration –kurssin kurssimateriaaleja sekä Primanet Oy:n Citrix-asiantuntija auttoi. Työ jakautuu kahteen osaan. Toisessa osassa keskitytään teoriaan ja tutkimukseen, kun taas toisessa osassa toteutetaan asiakasprojekti, jonka lopputuloksena saadaan toimiva Citrix-järjestelmä kokonaisuudessaan.
Projektissa toteutetaan tarvittavien palvelinten asentaminen sekä asiakasyrityksen tietojärjestelmien siirto Citrix-järjestelmään. Tavoitteena on saada toimiva järjestelmä projektin aikarajojen puitteissa sekä mahdollisten laajennusten toteuttaminen. Toteutuksen jälkeen tutkitaan, kuinka projektissa onnistuttiin ja miten asiakasyrityksen
järjestelmää voitaisiin tulevaisuudessa kehittää. Projektin valmistuttua asiakasyritys halusi myös selvittää mahdollisuutta laajentaa järjestelmää tytäryritykseensä.
Työn tavoitteena on saada aikaan tutkimus, josta selviävät Citrixin olennaisimmat osat ja toiminnot sekä käsitys siitä, kuinka Citrix-järjestelmä otetaan käyttöön. Työstä saatavia
tietoja sovelletaan tulevien projektien suunnittelussa ja toteutuksessa, sekä Citrix System Administrator -sertifikaatin suorittamisessa. Lisäksi tutkimuksen on tarkoitus kartoittaa Primanet Oy:n tulevien järjestelmien muutostarpeiden suuruutta ja tarpeellisuutta.
Työ aloitettiin tutkimalla, millaisia komponentteja Citrix sisältää ja miten osat toimivat yhdessä. Tämä oli pakollista, koska työn muiden osien tekeminen vaati tiettyjen peruskäsitteiden täydellistä ymmärtämistä. Työtä tehtiin tutkimalla Citrixin verkkomateriaaleja, Citrix System Administration –kurssin kurssimateriaaleja sekä Primanet Oy:n Citrix-asiantuntija auttoi. Työ jakautuu kahteen osaan. Toisessa osassa keskitytään teoriaan ja tutkimukseen, kun taas toisessa osassa toteutetaan asiakasprojekti, jonka lopputuloksena saadaan toimiva Citrix-järjestelmä kokonaisuudessaan.
Projektissa toteutetaan tarvittavien palvelinten asentaminen sekä asiakasyrityksen tietojärjestelmien siirto Citrix-järjestelmään. Tavoitteena on saada toimiva järjestelmä projektin aikarajojen puitteissa sekä mahdollisten laajennusten toteuttaminen. Toteutuksen jälkeen tutkitaan, kuinka projektissa onnistuttiin ja miten asiakasyrityksen
järjestelmää voitaisiin tulevaisuudessa kehittää. Projektin valmistuttua asiakasyritys halusi myös selvittää mahdollisuutta laajentaa järjestelmää tytäryritykseensä.
Työn tavoitteena on saada aikaan tutkimus, josta selviävät Citrixin olennaisimmat osat ja toiminnot sekä käsitys siitä, kuinka Citrix-järjestelmä otetaan käyttöön. Työstä saatavia
tietoja sovelletaan tulevien projektien suunnittelussa ja toteutuksessa, sekä Citrix System Administrator -sertifikaatin suorittamisessa. Lisäksi tutkimuksen on tarkoitus kartoittaa Primanet Oy:n tulevien järjestelmien muutostarpeiden suuruutta ja tarpeellisuutta.