Tiedotus- ja verkko-opetusympäristön käytettävyystutkimus : Case: Reppu tiedotus- ja verkko-opetusympäristö
Inkinen, Olli (2016)
Inkinen, Olli
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121338
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Reppu tiedotus- ja verkko-opetusympäristöä, joka on käytössä Lahden ammattikorkeakoulussa. Tutkimus keskittyy Repun käytettävyyteen ja sen ominaisuuksiin. Tutkimuksessa esitellään Reppu opetusympäristön tärkeimmät ominaisuudet ja tutkii niiden tehokkuutta. Tutkimuksen tavoite oli selvittää Repun tämänhetkisen tilan käytettävyys ja tuoda esiin ominaisuuksissa ilmenevät mahdolliset ongelmat, sekä löytää kehitysehdotuksia palvelun kehittämiseen tulevaisuudessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kirjalliseen käyttäjäkyselyyn ja omaan käyttäjäkokemukseen perustuen.
Käyttäjäkyselyyn pyydettiin vastaamaan Lahden ammattikorkeakoulun tämänhetkisiä oppilaita ja opettajia. Keräämällä aineiston tältä kohdeyleisöltä pystyttiin saamaan erinomainen kokonaiskuva eri käyttäjien näkökulmasta, sekä useista eri Repun toiminnoista. Analysoin datan käyttäen hyödyksi omaa käyttäjäkokemustani, sekä Jakob Nielsenin kehittämää 9241-11 standardia.
Tämän tutkimuksen tulokset toivat esiin käyttäjien tyytymättömyyden Repun vanhanaikaiseen ulkoasuun, epäselvään rakenteeseen ja kokivat palvelun olevan edelleen kehityksen tarpeessa. Käyttäjät kuitenkin kehuivat palvelun helppoa opittavuutta ja yksinkertaista käyttöliittymää.
Käyttäjäkyselyyn pyydettiin vastaamaan Lahden ammattikorkeakoulun tämänhetkisiä oppilaita ja opettajia. Keräämällä aineiston tältä kohdeyleisöltä pystyttiin saamaan erinomainen kokonaiskuva eri käyttäjien näkökulmasta, sekä useista eri Repun toiminnoista. Analysoin datan käyttäen hyödyksi omaa käyttäjäkokemustani, sekä Jakob Nielsenin kehittämää 9241-11 standardia.
Tämän tutkimuksen tulokset toivat esiin käyttäjien tyytymättömyyden Repun vanhanaikaiseen ulkoasuun, epäselvään rakenteeseen ja kokivat palvelun olevan edelleen kehityksen tarpeessa. Käyttäjät kuitenkin kehuivat palvelun helppoa opittavuutta ja yksinkertaista käyttöliittymää.