Opas videoiden hyödyntämiseen pk-yritysten sisältömarkkinoinnissa
Hyvönen, Salla (2016)
Hyvönen, Salla
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021193
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat videot osana pienten ja keskisuurten yritysten sisältömarkkinointia. Työn toimeksiantajana on Mikkelin Ammattikorkeakoulun hallinnoima Digitaalisuudella ja prosessien hallinnalla tuottavuuteen -hanke. Hankkeen toimenpiteet on jaettu kolmeen osioon. Tämä opinnäytetyö on osa Digitaalisuuden hallinnalla tuottavuuteen -osiota. Osion tarkoitus on lisätä yleisesti sähköisen liike-toiminnan tietoutta ja mahdollisuuksien ymmärtämistä sekä erityisesti keskittyä monikanavaisuuden hyödyntämiseen. Tutkimusongelmina on selvittää, kuinka yritykset voivat hyödyntää videoita sisältö-markkinoinnissa, millaista on hyvä sisältömarkkinointi sekä kuinka videoiden tuotanto tapahtuu käytän-nössä. Työn tavoitteena on tuottaa selkeä käytännön opas, jonka perusteella yritykset pystyvät aloittamaan sisältömarkkinoinnin toteutuksen videoiden avulla monikanavaisesti.
Opinnäytetyön käsiteperusta muodostuu sisältömarkkinoinnista, asiakkaiden ostokäyttäytymisestä sekä videoista. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään sisältömarkkinointia, sisältömarkkinoinnin suden-kuoppia, sisältömarkkinoinnissa onnistumista ja sisältöstrategiaa. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään videoita, videotuotannon haasteita, videoiden jakopalveluita sekä oikeiden jakopalveluiden valitsemista.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Sisältömarkkinointiin ja videoiden hyödyntä-miseen liittyvä tutkimus toteutettiin keräämällä tietoa kolmen eri toimialan ja niiden yritysten sosiaalisen median kanaviin tutustuen ja niitä analysoimalla. Videotuotantoon liittyvä tutkimus toteutettiin erilaisia ohjeita analysoimalla.
Tutkimustuloksissa käydään läpi sitä, millä eri tavoilla yritykset voivat hyödyntää videoita sisältömarkki-noinnissa sekä minkälaista on hyvä sisältömarkkinointi. Tutkimustuloksena on syntynyt käytännön opas, joka vastaa jokaiseen kolmeen tutkimuskysymykseen.
Opinnäytetyön käsiteperusta muodostuu sisältömarkkinoinnista, asiakkaiden ostokäyttäytymisestä sekä videoista. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään sisältömarkkinointia, sisältömarkkinoinnin suden-kuoppia, sisältömarkkinoinnissa onnistumista ja sisältöstrategiaa. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään videoita, videotuotannon haasteita, videoiden jakopalveluita sekä oikeiden jakopalveluiden valitsemista.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Sisältömarkkinointiin ja videoiden hyödyntä-miseen liittyvä tutkimus toteutettiin keräämällä tietoa kolmen eri toimialan ja niiden yritysten sosiaalisen median kanaviin tutustuen ja niitä analysoimalla. Videotuotantoon liittyvä tutkimus toteutettiin erilaisia ohjeita analysoimalla.
Tutkimustuloksissa käydään läpi sitä, millä eri tavoilla yritykset voivat hyödyntää videoita sisältömarkki-noinnissa sekä minkälaista on hyvä sisältömarkkinointi. Tutkimustuloksena on syntynyt käytännön opas, joka vastaa jokaiseen kolmeen tutkimuskysymykseen.