Kajaanin vesiliikuntakeskus Kaukaveden asiakastyytyväisyystutkimus
Kuittinen, Laura; Ylitalo, Pihla (2016)
Kuittinen, Laura
Ylitalo, Pihla
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620878
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyyden tutkiminen Kajaanin vesiliikuntakeskus Kauka-vedessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Kaukaveden asiakkaiden tarpeet ja toiveet vesi-liikuntakeskuksen toiminnan kehittämisen kannalta sekä kehittää Kaukaveden toimintaa asiakaslähtöisesti saatujen tulosten perusteella.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, palveluntarjoajan eli Kajaanin vesiliikuntakeskus Kaukaveden esittelystä, teoriaosuudesta, tutkimuksen toteuttamisesta, tutkimuksesta saaduista tuloksista se-kä pohdinnasta. Teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista, asiakastyytymättömyyttä, tuotetta ja palvelun laatua.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin vuo-den 2016 maalis-huhtikuun vaihteessa viikoilla 12 ja 13. Aineisto kerättiin sekä sähköisellä että paperisella kyselylomakkeella. Sähköisen lomakkeen kautta vastauksia tuli 158 ja paperisia lo-makkeita 58 eli vastauksia saatiin yhteensä 216 kappaletta. Vastaukset käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla.
Kyselyssä kartoitettiin tyytyväisyyttä Kaukaveden eri palveluiden osalta (muun muassa vesiliikun-ta, kuntosali ja kahviopalvelu). Kyselylomakkeessa oli sekä vaihtoehtokysymyksiä että arvoas-teikolla 4-1 arvosteltavia kysymyksiä, josta 4 = olen erittäin tyytyväinen – 1 = olen erittäin tyyty-mätön. Tutkimustulokset on esitetty tässä opinnäytetyössä kirjallisen osuuden lisäksi taulukoin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat olivat suurimmalta osin erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä Kaukaveteen kokonaisuutena. Suurimmat tyytymättömyyteen vaikuttavat tekijät olivat kunto-salin koko ja tilaratkaisu, pysäköintialueen toimivuus, hintataso ja aukioloajat.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, palveluntarjoajan eli Kajaanin vesiliikuntakeskus Kaukaveden esittelystä, teoriaosuudesta, tutkimuksen toteuttamisesta, tutkimuksesta saaduista tuloksista se-kä pohdinnasta. Teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista, asiakastyytymättömyyttä, tuotetta ja palvelun laatua.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimus toteutettiin vuo-den 2016 maalis-huhtikuun vaihteessa viikoilla 12 ja 13. Aineisto kerättiin sekä sähköisellä että paperisella kyselylomakkeella. Sähköisen lomakkeen kautta vastauksia tuli 158 ja paperisia lo-makkeita 58 eli vastauksia saatiin yhteensä 216 kappaletta. Vastaukset käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla.
Kyselyssä kartoitettiin tyytyväisyyttä Kaukaveden eri palveluiden osalta (muun muassa vesiliikun-ta, kuntosali ja kahviopalvelu). Kyselylomakkeessa oli sekä vaihtoehtokysymyksiä että arvoas-teikolla 4-1 arvosteltavia kysymyksiä, josta 4 = olen erittäin tyytyväinen – 1 = olen erittäin tyyty-mätön. Tutkimustulokset on esitetty tässä opinnäytetyössä kirjallisen osuuden lisäksi taulukoin.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat olivat suurimmalta osin erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä Kaukaveteen kokonaisuutena. Suurimmat tyytymättömyyteen vaikuttavat tekijät olivat kunto-salin koko ja tilaratkaisu, pysäköintialueen toimivuus, hintataso ja aukioloajat.