Turvallinen maaseututaajama
Autio, Sinikka (2008)
Autio, Sinikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
ProAgria Hämeelle tehdyn opinnäytetyön tavoitteena on tutkia maaseututaajamien liikenneturvallisuutta. Teoriaosiossa kartoitetaan maaseututaajamien tieverkolle tyypillisiä riskejä ja ratkaisuja turvallisuuden kehittämiseksi maaseutumaisemaan soveltuvalla tavalla. Tuloksia sovelletaan Heinolan kirkonkylään laadittavissa liikenneturvallisuuden kehittämissuunnitelmissa. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta ja tutkimuksia sekä esimerkkisuunnitelmia. Heinolan kirkonkylän vaaralliset kohteet on kartoitettu yhteistyössä asukkaiden kanssa. Turvallisuusriskit vaihtelevat hiukan maaseututaajamissa riippuen sijainnista, väestöstä sekä tiestöstä. Pahimmat turvallisuusongelmat ilmenivät kevyen liikenteen ja risteysten turvallisuudessa. Riskitekijöitä ovat lisäksi liikennemuotojen sekoittuminen: läpikulkuliikenne, raskas liikenne ja maatalouskoneet, aina kävelijöihin ja pyöräilijöihin käyttävät samoja väyliä, korkeat nopeudet, liikenneympäristöjen jäsentymättömyys sekä kunnossapidon puutteet. Välillisesti liikenneturvallisuuteen vaikuttavat myös koko maata koskevat kehityssuunnat, kuten palvelujen ja väestön väheneminen, autoriippuvuus ja ikääntyminen. Tärkeimmät keinot maaseututaajamien turvallisuuden parantamiseksi ovat liikenteen rauhoittaminen ja kevyen liikenteen aseman parantaminen. Rauhoittamispyrkimyksiä tukevat taajamiin saapumisen korostaminen, nopeuksien alentaminen taajaman sisällä, väylien oikea mitoitus, optiset tiestön rauhoittamiskeinot sekä pistemäiset tai laajemmat hidasteet. Ratkaisuja voidaan tehostaa liikennemerkeillä, kasvillisuudella, valaistuksella ja erilaisilla rakenteilla. Kevyen liikenteen turvallisuutta parannetaan ympäristöstä riippuen erillisellä kevyenliikenteenväylällä, jalkakäytävällä, parantamalla tienpientareita tai muuten korostamalla sen paikkaa. Risteysturvallisuutta parannetaan suosimalla Y- ja T-risteyksiä sekä liikenneympyröitä, parantamalla näkymiä risteyksissä sekä rakenteellisesti nopeutta hidastavilla ratkaisuilla. Lisäksi tarvitaan yleensä tiestön parempaa kunnossapitoa ja valaistusta. Erityisesti huomiota tulisi kiinnittää ratkaisujen, materiaalien ja kasvillisuuden soveltumiseen ympäristöönsä. Heinolan kirkonkylän liikenneturvallisuusongelmat ovat tyypillisiä suomalaisille maaseututaajamille: korkeat ajonopeudet, raskaan liikenteen määrä tieverkolla, kevyen liikenteen verkoston puutteet, turvattomat risteykset, jäsentymättömät liikenteelliset alueet, sekä kunnossapidon ja valaistuksen puutteet. Taajaman turvallisuutta voidaan parantaa taajamaporteilla, ajonopeuksia laskemalla, tieympäristöä jäsentämällä sekä lisäämällä kevyen liikenteen väyliä ja valaistusta. Tarkemmat kehittämissuunnitelmat laadittiin kylän keskeisille alueille Lakeasuontien ja Vanhatien risteysalueelle sekä koulun alueelle. Risteysaluetta kehitetään laskemalla ajonopeuksia tukien rajoituksia liikennemerkein ja tärinäraidoin sekä parantamalla näkymiä vaihtamalla liikenneympyrän keskelle matalampaa kasvillisuutta. Läheisten palveluiden piha-alueita esitettiin kehitettäväksi jäsentämällä paikoituksen, huollon ja kevyen liikenteen tarpeisiin omat alueensa. Koulun ympäristöä kehitettiin pihaa jäsentämällä omat alueensa välituntipihalle, leikkialueille, huollolle, paikoitusalueille sekä autoliikenteelle. Koulumatkan turvallisuutta parannettiin esittämällä koululle johtavat kevyen liikenteen väyliä, omaa sisäänkäyntiä kevyelle liikenteelle sekä uusia suojateitä.