Transkriptiot improvisaation opiskelun apuvälineenä
Männistö, Eemeli (2016)
Männistö, Eemeli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520630
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkittiin transkriptioiden tekemistä sekä harjoittelua osana improvisaation opiskelua. Tavoitteenani oli selvittää millaisia tietoja ja taitoja transkriptioiden avulla opitaan ja kuinka opittu siirtyy käytännön osaamiseksi. Tutkin myös millainen on tehokas transkriptioprosessi ja millaisia esteettisiä ja eettisiä kysymyksiä transkriptioharjoitteluun liittyy. Transkriptioprosessia tarkasteltiin eri oppimiskäsitysten valossa, mutta erityisesti konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen syventyen. Työmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus ja lähdemateriaaleja tutkimalla pyrin vastaamaan transkriptioharjoitteluun liittyviin kysymyksiin.
Transkriptioprosessi on viisivaiheinen harjoittelumenetelmä, jossa oppiminen tapahtuu lomittain kaikissa prosessin vaiheissa erilaisia oppimistapoja hyödyntäen. Transkriptioiden avulla opitaan improvisaation kannalta välttämättömiä taitoja. Transkriptioprosessi on kon-struktivistisen oppimiskäsityksen mukaista toimintaa, jossa ulkoa oppimisen sijaan tavoit-teena on tiedon syvällinen ymmärtäminen. Myös muut konstruktivismin perusperiaatteet toteutuvat transkriptioharjoittelussa.
Transkriptioprosessin laadukas ja syvä oppiminen mahdollistaa tiedon reaaliaikaisen soveltamisen improvisoitaessa. Parhaat oppimistulokset transkriptiot mahdollistavat tilanteis-sa, joissa oppimisen tavoitteena on jonkin musiikkityylin tai estetiikan toisintaminen. Transkriptioprosessi ei ole korvaamaton harjoittelumenetelmä, vaan vastaavia tuloksia voidaan saada myös muilla tavoin. Musikaalisen lopputuloksen aikaansaamiseksi transkriptiohar-joittelua tulisi käyttää osana monipuolista harjoitteluohjelmaa.
Transkriptioprosessi on viisivaiheinen harjoittelumenetelmä, jossa oppiminen tapahtuu lomittain kaikissa prosessin vaiheissa erilaisia oppimistapoja hyödyntäen. Transkriptioiden avulla opitaan improvisaation kannalta välttämättömiä taitoja. Transkriptioprosessi on kon-struktivistisen oppimiskäsityksen mukaista toimintaa, jossa ulkoa oppimisen sijaan tavoit-teena on tiedon syvällinen ymmärtäminen. Myös muut konstruktivismin perusperiaatteet toteutuvat transkriptioharjoittelussa.
Transkriptioprosessin laadukas ja syvä oppiminen mahdollistaa tiedon reaaliaikaisen soveltamisen improvisoitaessa. Parhaat oppimistulokset transkriptiot mahdollistavat tilanteis-sa, joissa oppimisen tavoitteena on jonkin musiikkityylin tai estetiikan toisintaminen. Transkriptioprosessi ei ole korvaamaton harjoittelumenetelmä, vaan vastaavia tuloksia voidaan saada myös muilla tavoin. Musikaalisen lopputuloksen aikaansaamiseksi transkriptiohar-joittelua tulisi käyttää osana monipuolista harjoitteluohjelmaa.