Informaatiolukutaitoja oppimassa : tarkastelua Helsingin yliopiston tieto- ja viestintätekniikan ajokortin tiedonhankinnan osiosta
Alam, Tiina; Häkli, Kirsti (2016)
Alam, Tiina
Häkli, Kirsti
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420364
Tiivistelmä
Informaatiolukutaitojen oppiminen nopeasti muuttuvassa maailmassa on yhä tärkeämpää. Taitoja tarvitaan opinnoissa, työelämässä ja yksityiselämässä. Informaatiolukutaitoinen yliopisto-opiskelija hallitsee tieteellisen tiedonhankinnan perustaidot ja hyvän tieteellisen käytännön perusperiaatteet. Opintojen edetessä taidot kehittyvät.
Helsingin yliopiston opiskelijat suorittavat opintojensa alussa tieto- ja viestintätekniikan (TVT) ajokortin, jonka viidestä osiosta yksi on kirjaston järjestämä tiedonhankinnan osio. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten tiedonhankinnan osio vastaa opiskelijoiden tarpeisiin, ja miten sitä voisi jatkossa kehittää. Tiedonhankinnan koulutusta uudistetaan, ja tämän tarkastelun tuloksena saatuja tietoja hyödynnetään siinä.
Tavoitteena oli selvittää, mitä opiskelijoille oli jäänyt mieleen TVT-ajokortin tiedonhankinnan koulutuksesta, olivatko he palanneet koulutusmateriaaleihin myöhemmin ja millainen koulutuksen pitäisi olla, että opiskelija oppisi tehokkaasti yliopisto-opinnoissa tarvittavia informaatiolukutaitoja. Tarkastelun kohteena oleva aineisto kerättiin kyselytutkimuksena ja ryhmähaastatteluina. Työn toimeksiantaja oli Helsingin yliopiston kirjasto. Kyselytutkimukseen vastasi 248 opiskelijaa, ja ryhmähaastatteluissa haastateltiin 11 opiskelijaa.
Tarkastelu osoitti esimerkiksi, että opiskelijat pitävät tiedonhankinnan osiota hyvänä ja hyödyllisenä kokonaisuutena. Sitä ei kuitenkaan aina löydetty tai muistettu hyödyntää myöhemmin. Tiedonhankinnan osion toivottiin erottuvan selvemmin muusta TVT-ajokortista. Tiedonhankinnan opiskelun toivottiin liittyvän kiinteästi aineopintoihin, siten tiedonhankinnan hyöty konkretisoituu selvemmin. Koulutusmateriaalien kehittämisessä pohdittiin mm. videoita ja pelillistämistä. Opetusmenetelminä kannatettiin yhteisöllisiä koulutuksia, työpajoja ja vertaisoppimista. Elektronisten aineistojen käytön opetusta toivottiin lisää.
Tarkastelun mukaan opiskelun edetessä opiskelijat oppivat ymmärtämään tarvitsevansa informaatiolukutaitoja, arvostamaan sen opetusta, ja että se ei ole kertaluonteinen oppimistapahtuma vaan pitkäaikainen prosessi.
Helsingin yliopiston opiskelijat suorittavat opintojensa alussa tieto- ja viestintätekniikan (TVT) ajokortin, jonka viidestä osiosta yksi on kirjaston järjestämä tiedonhankinnan osio. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten tiedonhankinnan osio vastaa opiskelijoiden tarpeisiin, ja miten sitä voisi jatkossa kehittää. Tiedonhankinnan koulutusta uudistetaan, ja tämän tarkastelun tuloksena saatuja tietoja hyödynnetään siinä.
Tavoitteena oli selvittää, mitä opiskelijoille oli jäänyt mieleen TVT-ajokortin tiedonhankinnan koulutuksesta, olivatko he palanneet koulutusmateriaaleihin myöhemmin ja millainen koulutuksen pitäisi olla, että opiskelija oppisi tehokkaasti yliopisto-opinnoissa tarvittavia informaatiolukutaitoja. Tarkastelun kohteena oleva aineisto kerättiin kyselytutkimuksena ja ryhmähaastatteluina. Työn toimeksiantaja oli Helsingin yliopiston kirjasto. Kyselytutkimukseen vastasi 248 opiskelijaa, ja ryhmähaastatteluissa haastateltiin 11 opiskelijaa.
Tarkastelu osoitti esimerkiksi, että opiskelijat pitävät tiedonhankinnan osiota hyvänä ja hyödyllisenä kokonaisuutena. Sitä ei kuitenkaan aina löydetty tai muistettu hyödyntää myöhemmin. Tiedonhankinnan osion toivottiin erottuvan selvemmin muusta TVT-ajokortista. Tiedonhankinnan opiskelun toivottiin liittyvän kiinteästi aineopintoihin, siten tiedonhankinnan hyöty konkretisoituu selvemmin. Koulutusmateriaalien kehittämisessä pohdittiin mm. videoita ja pelillistämistä. Opetusmenetelminä kannatettiin yhteisöllisiä koulutuksia, työpajoja ja vertaisoppimista. Elektronisten aineistojen käytön opetusta toivottiin lisää.
Tarkastelun mukaan opiskelun edetessä opiskelijat oppivat ymmärtämään tarvitsevansa informaatiolukutaitoja, arvostamaan sen opetusta, ja että se ei ole kertaluonteinen oppimistapahtuma vaan pitkäaikainen prosessi.