3D-grafiikan luonti tietokonepeleihin
Elstelä, Arto (2016)
Elstelä, Arto
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520676
Tiivistelmä
Työn tarkoitus on perehtyä 3D-mallinnusohjelmaan nimeltä Blender, ja luoda sen avulla tietokonepeliin soveltuva hahmo. Työssä otetaan huomioon ja hyödynnetään nykyajan peliteollisuuden menetelmiä, jotta saadaan kuva siitä, millaista työtä 3D-mallintaja voisi tehdä
pelinkehitystiimissä.
3D-mallinnuksella tarkoitetaan luomistyötä, jossa käytetään apuna tietokoneohjelmaa ja lopputuloksena on kolmiulotteinen objekti. 3D-mallinnuksella on nykyään hyvin monipuolisia käyttötarkoituksia aina viihdeteollisuudesta lääketieteeseen ja 3D-tulostukseen.
Työn teoreettisessa osiossa käydään läpi tietokonepelien historiaa ja tekniikkaa, joka on mahdollistanut kolmiulotteisen grafiikan tuottamisen. Osiossa esitellään myös työssä käytettävät ohjelmistot ja niiden käyttöliittymä. Työn projektiosiossa käsitellään 3D-hahmon rakentaminen alusta loppuun vaihe kerrallaan. Työvaiheisiin kuuluu yksinkertaistetusti mallin luonti, tekstuurien luonti ja luurangon luonti.
pelinkehitystiimissä.
3D-mallinnuksella tarkoitetaan luomistyötä, jossa käytetään apuna tietokoneohjelmaa ja lopputuloksena on kolmiulotteinen objekti. 3D-mallinnuksella on nykyään hyvin monipuolisia käyttötarkoituksia aina viihdeteollisuudesta lääketieteeseen ja 3D-tulostukseen.
Työn teoreettisessa osiossa käydään läpi tietokonepelien historiaa ja tekniikkaa, joka on mahdollistanut kolmiulotteisen grafiikan tuottamisen. Osiossa esitellään myös työssä käytettävät ohjelmistot ja niiden käyttöliittymä. Työn projektiosiossa käsitellään 3D-hahmon rakentaminen alusta loppuun vaihe kerrallaan. Työvaiheisiin kuuluu yksinkertaistetusti mallin luonti, tekstuurien luonti ja luurangon luonti.