Brand building for case company : case: Company X
Lehtinen, Tanja (2016)
Lehtinen, Tanja
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520557
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy brändin kehittämiseen start-up yritykselle. Hyvän brändin tunnistaa siitä, että sillä on tarina, arvoja ja halu menestyä. Kun brändiä lähdetään kehittämään alusta alkaen, paineet ovat suuremmat kuin vanhan brändin uudistamisessa. Uutta brändiä luodessa tarvitsee ottaa huomioon asioita, kuten asiakkaiden tuntemus, ja tehdä tutkimusta siitä, miten kilpailijat ovat luoneet omat brändinsä. Heidän vahvuuksiensa, heikkouksiensa, mahdollisuuksiensa ja uhkiensa tunteminen auttaa kehitettävän brändin luomisessa.
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä case yrityksen kanssa. Tutkimuksen tekijä oli kyseisessä yrityksessä työharjoittelussa loppukesän ja syksyn 2016 ajan, ja toimi siellä brändin kehityksestä vastaavan tiimin apuna ja tukena. Tutkimuksen päätavoitteena on luoda menestyvä yritysbrändi Yhdysvaltain markkinoille.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, joka on jaettu teoria- ja empiriaosuuteen. Teoriaosuus käsittelee brändiä konseptina, brändäyksessä ymmärrettäviä ja osattavia näkökulmia, sekä yrityksen markkina-alueanalyysin. Empiriaosuus sisältää ehdotuksen brändin rakentamisesta teoriaan nojaten kyseessä olevalle yritykselle. Lähteitä kerättiin teoriaosuutta varten kirjallisuudesta, artikkeleista sekä luotettavista Internet lähteistä. Lisäksi on haastateltu yrityksen Markkinointimanageria ja Teknologiajohtajaa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että case yrityksen tulisi käyttää brändinsä rakentamisessa useita erilaisia markkinointikanavia, alkaen sissimarkkinoinnista aina investoituihin kampanjoihin. Yrityksen brändin rakentaminen hyödyttää varsinkin silloin, kun yritys on suuntaamassa toimintaansa Yhdysvaltoihin, missä brändit ovat suosittuja ja nähdään luotettavampina kuin brändäämättömät yritykset.
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä case yrityksen kanssa. Tutkimuksen tekijä oli kyseisessä yrityksessä työharjoittelussa loppukesän ja syksyn 2016 ajan, ja toimi siellä brändin kehityksestä vastaavan tiimin apuna ja tukena. Tutkimuksen päätavoitteena on luoda menestyvä yritysbrändi Yhdysvaltain markkinoille.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, joka on jaettu teoria- ja empiriaosuuteen. Teoriaosuus käsittelee brändiä konseptina, brändäyksessä ymmärrettäviä ja osattavia näkökulmia, sekä yrityksen markkina-alueanalyysin. Empiriaosuus sisältää ehdotuksen brändin rakentamisesta teoriaan nojaten kyseessä olevalle yritykselle. Lähteitä kerättiin teoriaosuutta varten kirjallisuudesta, artikkeleista sekä luotettavista Internet lähteistä. Lisäksi on haastateltu yrityksen Markkinointimanageria ja Teknologiajohtajaa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että case yrityksen tulisi käyttää brändinsä rakentamisessa useita erilaisia markkinointikanavia, alkaen sissimarkkinoinnista aina investoituihin kampanjoihin. Yrityksen brändin rakentaminen hyödyttää varsinkin silloin, kun yritys on suuntaamassa toimintaansa Yhdysvaltoihin, missä brändit ovat suosittuja ja nähdään luotettavampina kuin brändäämättömät yritykset.