Päiväkodin ja vanhempien välinen kasvatuskumppanuus - vanhempien näkökulmasta
Vanha, Annika (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vanha, Annika
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420380
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni keskittyy kasvatuskumppanuutta erityisesti vanhempien näkökulmasta. Opinnäytetyön toteutin yhteistyössä Torniossa sijaitsevan päi-väkodin vanhempien kanssa. Tutkimusmateriaalin keräsin vanhemmilta kyse-lylomakkeella, jossa oli valintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tarkoituk-senani oli saada tietoa siitä, miten vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuu-den päiväkodissa ja millaisia toiveita heillä olisi kasvatuskumppanuuden edis-tämiseksi. Sain kokonaisvaltaisen kuvan ja myös ehdotuksia ja toiveita jatkolle.
Opinnäytetyöni aihe valikoitui siten, että olin saanut päiväkodeissa työskennel-lessäni, hyvän kuvan siitä, miten työntekijät ymmärtävät kasvatuskumppanuu-den käsitteen ja miten se näkyy heidän työssään lasten kanssa. Halusin saada selville, kuinka vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden ja kuinka heidät huomioidaan, kun he tuovat ja hakevat lastaan päivähoidosta. Koen, että kyse-lystä on hyötyä niin päiväkodille, että myös itselleni työskennellessäni tulevai-suudessa lastentarhanopettajana.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen. Olen käyttänyt tiedonkeruu-menetelmänä kyselylomaketta, jonka perusteella analysoin tuloksia. Kysymys-lomakkeita jaettiin yhteensä 74 kappaletta, sillä sisaruksille jaettiin vain yksi lomake. Täytettyjä lomakkeita sain takaisin 16 eli vastausprosentti oli 22 prosenttia.
Avainsanat varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus.
Opinnäytetyöni aihe valikoitui siten, että olin saanut päiväkodeissa työskennel-lessäni, hyvän kuvan siitä, miten työntekijät ymmärtävät kasvatuskumppanuu-den käsitteen ja miten se näkyy heidän työssään lasten kanssa. Halusin saada selville, kuinka vanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden ja kuinka heidät huomioidaan, kun he tuovat ja hakevat lastaan päivähoidosta. Koen, että kyse-lystä on hyötyä niin päiväkodille, että myös itselleni työskennellessäni tulevai-suudessa lastentarhanopettajana.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen. Olen käyttänyt tiedonkeruu-menetelmänä kyselylomaketta, jonka perusteella analysoin tuloksia. Kysymys-lomakkeita jaettiin yhteensä 74 kappaletta, sillä sisaruksille jaettiin vain yksi lomake. Täytettyjä lomakkeita sain takaisin 16 eli vastausprosentti oli 22 prosenttia.
Avainsanat varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus.