Orientation of new employee : case Hyvinvointivalmennus Studio One Oy
Äikäs, Mikko (2016)
Äikäs, Mikko
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219901
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan uuden työntekijän perehdytystä hyvinvointialalla toimivaan Hyvinvointivalmennus Studio Oneen. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää lukijalle mitä työhön perehdyttäminen tarkoittaa, miksi se on tärkeää yrityksen toiminnan kannalta ja mitkä tekijät vaikuttavat erityisesti perehdytykseen Hyvinvointivalmennus Studio One Oy:ssä. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää sekä työnantajan, että nykyisten ja entisten työntekijöiden näkemys perehdyttämisestä yritykseen.
Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin strukturoitujen kysymysten avulla hyödyntäen sähköpostia kysymysten lähettämiseen sekä vastaanottamiseen. Kyselyyn vastasi yhteensä 5 henkilöä, joista 1 toimii työnantajan roolissa, sekä loput 4 joko nykyisinä tai entisinä työntekijöinä Hyvinvointivalmennus Studio One Oy:ssa, joka on samalla tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Tutkimuksessa käytettiin myös Hyvinvointivalmennus Studio One Oy:n jo olemassa olevaa kirjallista materiaalia.
Tutkimustuloksista voidaan nähdä tärkeimpänä huomiona se, että työntekijän perehdytykseen organisaatioissa on syytä panostaa. Niin uudet kuin nykyisetkin työntekijät ovat yrityksen kasvot, joten kaikkien on kommunikoitava niin, että asiakkaat ymmärtävät yrityksen toimintatavat samalla tavalla. Tässä korostuu yrityksen viestimät arvot, jotka tutkimuksen mukaan ovat avainasemassa työntekijöiden perehdytyksessä. Tämän opinnäytetyön pohjalta syntyi sekä tutkimustulosten, että teoriapohjan myötä, ensimmäinen versio perehdytysoppaasta Hyvinvointivalmennus Studio One Oy:lle. Tämä perehdytysopas toimii yrityksen lisä- ja tukityökaluna tulevaisuuden perehdytystilanteissa, sekä tukee yrityksen visiota ja tavoitetta, joka on olla Suomen ammattimaisin ja luotettavin hyvinvointialan toimija.
Tutkimus oli laadultaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin strukturoitujen kysymysten avulla hyödyntäen sähköpostia kysymysten lähettämiseen sekä vastaanottamiseen. Kyselyyn vastasi yhteensä 5 henkilöä, joista 1 toimii työnantajan roolissa, sekä loput 4 joko nykyisinä tai entisinä työntekijöinä Hyvinvointivalmennus Studio One Oy:ssa, joka on samalla tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Tutkimuksessa käytettiin myös Hyvinvointivalmennus Studio One Oy:n jo olemassa olevaa kirjallista materiaalia.
Tutkimustuloksista voidaan nähdä tärkeimpänä huomiona se, että työntekijän perehdytykseen organisaatioissa on syytä panostaa. Niin uudet kuin nykyisetkin työntekijät ovat yrityksen kasvot, joten kaikkien on kommunikoitava niin, että asiakkaat ymmärtävät yrityksen toimintatavat samalla tavalla. Tässä korostuu yrityksen viestimät arvot, jotka tutkimuksen mukaan ovat avainasemassa työntekijöiden perehdytyksessä. Tämän opinnäytetyön pohjalta syntyi sekä tutkimustulosten, että teoriapohjan myötä, ensimmäinen versio perehdytysoppaasta Hyvinvointivalmennus Studio One Oy:lle. Tämä perehdytysopas toimii yrityksen lisä- ja tukityökaluna tulevaisuuden perehdytystilanteissa, sekä tukee yrityksen visiota ja tavoitetta, joka on olla Suomen ammattimaisin ja luotettavin hyvinvointialan toimija.