Adolescent development and depression : Project day for seventh graders
Tuppurainen, Milla; Tulkki, Anna-Mari (2016)
Tuppurainen, Milla
Tulkki, Anna-Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420323
Tiivistelmä
Masennus on yksi yleisimmistä mielenterveys ongelmista ja sitä tavataan nuorten parissa yhä enenevissä määrin. Yksi tärkeimmistä ehkäisykeinoista on aikainen tunnistaminen ja hoitoon pääsy.
Tarkoituksena on järjestää projektipäivä nuorten masennuksesta ja masennuksen hoidosta. Tavoite on lisätä tietoutta aiheesta, korostaen normaalin kehityksen ja masennuksen eroja, lisätä kommunikaatiota nuorten ja opettajien välillä, sekä kerätä kokemuksia nuorten asenteista aihetta kohtaan.
Työ toteutettiin projektipäivän muodossa. Päivä järjestettiin yhteistyökoulun seitsemäsluokkalaisille, aiheena nuorten masennus, siihen liittyvät ilmiöt ja sen hoitokeinot. Päivän aikana nuorille järjestettiin erilaisia pisteitä, joissa he suorittivat masennukseen liittyviä tehtäviä, näistä esimerkkinä käsitteen ja sen selitteen yhdistäminen ryhmissä. Pyrkimyksenä oli herättää nuorissa ajatuksia aihetta koskien sekä itsenäisesti, että ryhmissä. Toiminnallisen päivän päätteeksi kerättiin nimetön palaute niin opettajilta kuin oppilailtakin.
Projektipäivän tuloksena saatiin selville, että seitsemäsluokkalaisilla ei vielä ole suurta tietoa tai ymmärrystä aihetta kohtaan. Osallistuminen oli vaihtelevaa ja nuorten keskittyminen aiheeseen haastavaa. Palautteen perusteella voidaan todeta, että nuoret kokivat ryhmässä keskustelun tärkeäksi ja toivoivat opettajilta läsnäoloa ja kuuntelutaitoja. Tämän opinnäytetyön tulokset tarjotaan yhteistyökoululle käytettäväksi, mikäli he kokevat tulokset tarpeelliseksi kehittäessään mielenterveystyön opetusta yläkoulussa.
Tarkoituksena on järjestää projektipäivä nuorten masennuksesta ja masennuksen hoidosta. Tavoite on lisätä tietoutta aiheesta, korostaen normaalin kehityksen ja masennuksen eroja, lisätä kommunikaatiota nuorten ja opettajien välillä, sekä kerätä kokemuksia nuorten asenteista aihetta kohtaan.
Työ toteutettiin projektipäivän muodossa. Päivä järjestettiin yhteistyökoulun seitsemäsluokkalaisille, aiheena nuorten masennus, siihen liittyvät ilmiöt ja sen hoitokeinot. Päivän aikana nuorille järjestettiin erilaisia pisteitä, joissa he suorittivat masennukseen liittyviä tehtäviä, näistä esimerkkinä käsitteen ja sen selitteen yhdistäminen ryhmissä. Pyrkimyksenä oli herättää nuorissa ajatuksia aihetta koskien sekä itsenäisesti, että ryhmissä. Toiminnallisen päivän päätteeksi kerättiin nimetön palaute niin opettajilta kuin oppilailtakin.
Projektipäivän tuloksena saatiin selville, että seitsemäsluokkalaisilla ei vielä ole suurta tietoa tai ymmärrystä aihetta kohtaan. Osallistuminen oli vaihtelevaa ja nuorten keskittyminen aiheeseen haastavaa. Palautteen perusteella voidaan todeta, että nuoret kokivat ryhmässä keskustelun tärkeäksi ja toivoivat opettajilta läsnäoloa ja kuuntelutaitoja. Tämän opinnäytetyön tulokset tarjotaan yhteistyökoululle käytettäväksi, mikäli he kokevat tulokset tarpeelliseksi kehittäessään mielenterveystyön opetusta yläkoulussa.