TORNION KAUPUNGIN VARHAISKASVATUS : Päivähoidon ja varhaiskasvatuksen laatu vanhempien näkökulmasta
Väisänen, Sonja (2016)
Väisänen, Sonja
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320125
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on saada tietoa Tornion kaupungin varhaiskasvatuksen laadusta vanhempien kokemana. Varhaiskasvatusta ohjaavia asiakirjoja on viime aikoina tarkastettu ja kehitetty, joten kehityksen voi uskoa näkyvän myös paikallisella tasolla tulevaisuudessa. Täten kehittämisen tueksi kaivataan ajantasaista tietoa varhaiskasvatuksen tilasta ja laadusta.
Työ tarkastelee laatua määrittäviä tekijöitä, laadunhallintaa varhaiskasvatuk-sessa sekä Tornion varhaiskasvatuksen laatua. Teoria osuudessa selvitän kasvu- ja oppimisympäristön, pedagogiikan, osallisuuden sekä kasvatuskumppanuuden merkityksiä laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Selvitän myös mistä tekijöistä laadukas varhaiskasvatus koostuu ja miten laadulle asetetaan tavoitteet ja miten sitä arvioidaan.
Opinnäytetyö on luonteeltaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Vanhempien mielipiteen selvittämiseksi varhaiskasvatuksen laadusta olen laatinut kyselylomakkeen oppilaitoksen Webropol -ohjelman avulla. Kyselyyn vastasi 92 vanhempaa. Osan kyselyn vastauksista olen analysoinut sisällönanalyysilla.
Laadukas varhaiskasvatus on moniulotteista ja laadun kokeminen kätkee sisälleen paljon erilaisia tekijöitä. Yleinen kuva Tornion varhaiskasvatuksen laadusta on hyvä, mutta kehitettävääkin on. Vanhempien mahdollisuudet vaikuttaa ja osallisuus varhaiskasvatuksen toimintaan on asia johon tulevaisuudessa tulisi panostaa. Vanhempien toiveiden kuulemisen myötä myös koettu laatu voi kasvaa.
Työ tarkastelee laatua määrittäviä tekijöitä, laadunhallintaa varhaiskasvatuk-sessa sekä Tornion varhaiskasvatuksen laatua. Teoria osuudessa selvitän kasvu- ja oppimisympäristön, pedagogiikan, osallisuuden sekä kasvatuskumppanuuden merkityksiä laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Selvitän myös mistä tekijöistä laadukas varhaiskasvatus koostuu ja miten laadulle asetetaan tavoitteet ja miten sitä arvioidaan.
Opinnäytetyö on luonteeltaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Vanhempien mielipiteen selvittämiseksi varhaiskasvatuksen laadusta olen laatinut kyselylomakkeen oppilaitoksen Webropol -ohjelman avulla. Kyselyyn vastasi 92 vanhempaa. Osan kyselyn vastauksista olen analysoinut sisällönanalyysilla.
Laadukas varhaiskasvatus on moniulotteista ja laadun kokeminen kätkee sisälleen paljon erilaisia tekijöitä. Yleinen kuva Tornion varhaiskasvatuksen laadusta on hyvä, mutta kehitettävääkin on. Vanhempien mahdollisuudet vaikuttaa ja osallisuus varhaiskasvatuksen toimintaan on asia johon tulevaisuudessa tulisi panostaa. Vanhempien toiveiden kuulemisen myötä myös koettu laatu voi kasvaa.