Restaurangers produktutveckling och tjänsteerbjudande
Mustonen, Rebecca (2016)
Mustonen, Rebecca
Högskolan på Åland
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320124
Tiivistelmä
I mitt examensarbete skriver jag om restaurangers produktutveckling och tjänsteerbjudande. Det handlar om att se hur väl olika restauranger har satsat på att få en så bra produkt och tjänsteerbjudande som möjligt.
Bakgrunden med arbetet är att jag valde detta ämne för att jag är intresserad av branschen. Men även för att jag har egen erfarenhet av att driva eget företag. Jag vill veta hur företag lyckas med en bra utveckling av en produkt.
Resultatet baseras på en bedömningsblankett som jag har satt ihop utgående från de teorier som jag har i mitt arbete.
De teorier som jag använder mig av handlar om produktens olika nivåer som presenteras i boken Marketing for Hospitality and Tourism av Kotler, Bowen och Makens (2006, s. 305) Jag använder mig även av två olika teorier som tar upp det utvidgade tjänsteerbjudandet: dels den teori som beskrivs i Bo Edvardssons bok “Kvalitet och tjänsteutveckling” och dels den teori som beskrivs i Christian Grönroos bok “Service Management och marknadsföring- En CRM ansats”
För att uppnå syftet kommer jag att använda utföra en observation med en grupp, som kommer att få göra en bedömning med hjälp av min bedömningsblankett. Materialet kommer att analyseras genom att jag går igenom vad alla har svarat och sätter ihop det, och utifrån det drar jag en slutsats.
Resultatet visar att nästan alla restauranger som jag besökte har en bra produktutveckling och ett bra tjänsteerbjudande. De har även lyckats bra med att integrera sina kunder med företagets resurser och system.
Slutsatsen är att jag kom fram till att restaurangerna har använt sig väl av de teorier som jag har tillämpat. De har satsat på själva kärntjänsten och de övriga stödtjänsterna som behövs för att skapa ett bra koncept för sina gäster. In my thesis I write about the restaurant’s product and service offering.
The background is that I am interested in the restaurant business and the purpose is that I want to know how good their product and service offering is.
My research question is based on the different theories that I use.
Theories that I use are about the product’s different levels, by Kotler, Bowen and Makens. And the theories about the extended service offering, by Christian Grönroos.
My method is that I am going to use a evaluation from, that I have put together using my theories.
My result is that every restaurant has a good product and service offering. And the conclusion is also that the restaurants have invested in the core product but also in the supporting products
Bakgrunden med arbetet är att jag valde detta ämne för att jag är intresserad av branschen. Men även för att jag har egen erfarenhet av att driva eget företag. Jag vill veta hur företag lyckas med en bra utveckling av en produkt.
Resultatet baseras på en bedömningsblankett som jag har satt ihop utgående från de teorier som jag har i mitt arbete.
De teorier som jag använder mig av handlar om produktens olika nivåer som presenteras i boken Marketing for Hospitality and Tourism av Kotler, Bowen och Makens (2006, s. 305) Jag använder mig även av två olika teorier som tar upp det utvidgade tjänsteerbjudandet: dels den teori som beskrivs i Bo Edvardssons bok “Kvalitet och tjänsteutveckling” och dels den teori som beskrivs i Christian Grönroos bok “Service Management och marknadsföring- En CRM ansats”
För att uppnå syftet kommer jag att använda utföra en observation med en grupp, som kommer att få göra en bedömning med hjälp av min bedömningsblankett. Materialet kommer att analyseras genom att jag går igenom vad alla har svarat och sätter ihop det, och utifrån det drar jag en slutsats.
Resultatet visar att nästan alla restauranger som jag besökte har en bra produktutveckling och ett bra tjänsteerbjudande. De har även lyckats bra med att integrera sina kunder med företagets resurser och system.
Slutsatsen är att jag kom fram till att restaurangerna har använt sig väl av de teorier som jag har tillämpat. De har satsat på själva kärntjänsten och de övriga stödtjänsterna som behövs för att skapa ett bra koncept för sina gäster.
The background is that I am interested in the restaurant business and the purpose is that I want to know how good their product and service offering is.
My research question is based on the different theories that I use.
Theories that I use are about the product’s different levels, by Kotler, Bowen and Makens. And the theories about the extended service offering, by Christian Grönroos.
My method is that I am going to use a evaluation from, that I have put together using my theories.
My result is that every restaurant has a good product and service offering. And the conclusion is also that the restaurants have invested in the core product but also in the supporting products