Sairaanhoitajaopiskelijan ammatti-identiteetin kehittyminen harjoittelussa : Verkkovirta-hanke
Jerva, Sira; Nyman, Kaija (2016)
Jerva, Sira
Nyman, Kaija
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320138
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitä on sairaanhoitajan ammatti-identiteetti, mitkä asiat harjoittelussa vaikuttavat ammatti-identiteetin kehittymiseen sekä mitkä asiat edistävät tai vaikeuttavat sitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijan ammatti-identiteetin kehittymistä käytännön harjoittelussa. Työ oli osana Verkkovirta- hanketta. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta soveltaen. Työhön valikoitui lopulta 22 julkaisua (n= 22).
Käytännön taitojen oppiminen tapahtuu sekä koulussa että terveydenhuollon työharjoitteluissa. Käytännön harjoittelu on merkittävä osa sairaanhoitajaopiskelijan työn oppimisessa. Ammatti-identiteetti luo pohjan työntekijän ammattitaidoille, taitojen arvostukselle ja koko ammatin kuvalle. Sen syntyminen on pitkä ja vaativa prosessi. Piirteiden ja ominaisuuksien lisäksi, ammatilliseen identiteettiin kuuluu myös henkilön näkemys siitä, millaiseksi hän haluaa työssään ja ammatissaan tulla.
Käytännön harjoittelujaksojen kokemukset vaikuttavat sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatti-identiteetin muotoutumiseen. Käytännön harjoittelujaksot toimivat tärkeänä oppimistilaisuutena omien kykyjen ja taitojen muodostumiselle. Ohjaajalta saatu luottamus, tuki ja palaute edistävät ammatti-identiteetin kehittymistä opiskelijalla. Positiivinen palaute potilailta ja heidän omaisiltaan vahvistaa opiskelijan käsitystä omasta uravalinnastaan. Sairaanhoitajaopiskelijan oma tahto ja motivaatio oppimiseen vaikuttivat positiivisesti identiteetin kehittymiseen. Monipuolinen sekä ajan tasalla oleva tieto edistää oppimista. Ristiriidat, negatiivinen asenne ja eri näkemykset opiskelijan ja ohjaajan välillä vaikuttavat negatiivisesti opiskelijan ammatti-identiteetin kehittymiseen. Luottamuksen, tuen, palautteen sekä tasavertaisuuden puute heikentää opiskelijan oppimista ja näin ollen ammatti-identiteetin kehittymistä. Opiskelijan oma negatiivinen asenne ja motivaation puute vaikuttaa heikentävästi ammatti-identiteetin kehittymiseen. Harjoittelupaikan kiire ja suuri opiskelijamäärä heikentävät oppimista. Myös ammatin huono asema ja arvostus vaikuttavat negatiivisesti ammatti-identiteetin kehittymiseen.
Käytännön taitojen oppiminen tapahtuu sekä koulussa että terveydenhuollon työharjoitteluissa. Käytännön harjoittelu on merkittävä osa sairaanhoitajaopiskelijan työn oppimisessa. Ammatti-identiteetti luo pohjan työntekijän ammattitaidoille, taitojen arvostukselle ja koko ammatin kuvalle. Sen syntyminen on pitkä ja vaativa prosessi. Piirteiden ja ominaisuuksien lisäksi, ammatilliseen identiteettiin kuuluu myös henkilön näkemys siitä, millaiseksi hän haluaa työssään ja ammatissaan tulla.
Käytännön harjoittelujaksojen kokemukset vaikuttavat sairaanhoitajaopiskelijoiden ammatti-identiteetin muotoutumiseen. Käytännön harjoittelujaksot toimivat tärkeänä oppimistilaisuutena omien kykyjen ja taitojen muodostumiselle. Ohjaajalta saatu luottamus, tuki ja palaute edistävät ammatti-identiteetin kehittymistä opiskelijalla. Positiivinen palaute potilailta ja heidän omaisiltaan vahvistaa opiskelijan käsitystä omasta uravalinnastaan. Sairaanhoitajaopiskelijan oma tahto ja motivaatio oppimiseen vaikuttivat positiivisesti identiteetin kehittymiseen. Monipuolinen sekä ajan tasalla oleva tieto edistää oppimista. Ristiriidat, negatiivinen asenne ja eri näkemykset opiskelijan ja ohjaajan välillä vaikuttavat negatiivisesti opiskelijan ammatti-identiteetin kehittymiseen. Luottamuksen, tuen, palautteen sekä tasavertaisuuden puute heikentää opiskelijan oppimista ja näin ollen ammatti-identiteetin kehittymistä. Opiskelijan oma negatiivinen asenne ja motivaation puute vaikuttaa heikentävästi ammatti-identiteetin kehittymiseen. Harjoittelupaikan kiire ja suuri opiskelijamäärä heikentävät oppimista. Myös ammatin huono asema ja arvostus vaikuttavat negatiivisesti ammatti-identiteetin kehittymiseen.