Äijälän perhekodin ulkoisen viestinnän kehittäminen
Oranen, Katariina (2016)
Oranen, Katariina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Äijälän perhekodin ulkoisen viestinnän nykytila ja määritellä sen keskeiset kehittämiskohteet. Jyväskylässä vuodesta 1980 lähtien toiminut Äijälän perhekoti on kodinomainen asumis- ja työyhteisö, joka järjestää mm. perhehoitoa, kuntouttavaa työtoimintaa ja virkistystoimintaa erityisesti vammaisille, vajaakuntoisille ja muille erilaisissa elämäntilanteissa tukea tarvitseville.
Organisaatiot toimivat jatkuvasti julkisemmassa ympäristössä, jossa mm. viestintäteknologian kehitys ja kasvava sosiaalisen median käyttö asettavat niille uudenlaisia vaatimuksia. Suunnitelmallisella yhteisöviestinnällä voidaan kuitenkin tukea tehokkaasti organisaation perustehtävän toteuttamista. Viestinnän suunnittelussa erotetaan tavallisesti strateginen ja operatiivinen taso. Onnistunut strateginen suunnittelu helpottaa johdonmukaisen ja vaikuttavan viestinnän toteuttamista arjen operatiivisessa toiminnassa.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Äijälän perhekodin henkilöstön teemahaastatteluja. Kesän 2016 aikana toteutettiin kolme parihaastattelua ja yksi yksilöhaastattelu. Tutkimuksen tuloksina selvitettiin organisaation strategiset linjaukset, keskeiset sidosryhmät ja ulkoisen viestinnän tehtävät. Lisäksi työssä kartoitettiin perhekodin toiminnan erityispiirteitä, jotka on tarpeen huomioida viestinnän kehittämisessä.
Johtopäätöksinä tunnistettiin kolme ulkoisen viestinnän keskeistä kehittämiskohdetta. Ensimmäiseksi Äijälän perhekodissa havaittiin tarpeelliseksi määritellä ulkoisen viestinnän toteuttamista ohjaavat peruslinjaukset, kuten viestinnän ydinsisällöt ja tyyli. Toiseksi kehittämiskohteeksi tunnistettiin tarve yhtenäistää organisaatiosta käytettäviä nimiä ja visuaalista ilmettä. Kolmanneksi tarpeeksi todettiin verkkosivujen uudistaminen. Teemahaastatteluissa nousi esiin myös sisäisen viestinnän kehittämiskohde: tiedonkulun parantamiseksi tarvittaisiin henkilöstön säännöllisiä palavereita.
Organisaatiot toimivat jatkuvasti julkisemmassa ympäristössä, jossa mm. viestintäteknologian kehitys ja kasvava sosiaalisen median käyttö asettavat niille uudenlaisia vaatimuksia. Suunnitelmallisella yhteisöviestinnällä voidaan kuitenkin tukea tehokkaasti organisaation perustehtävän toteuttamista. Viestinnän suunnittelussa erotetaan tavallisesti strateginen ja operatiivinen taso. Onnistunut strateginen suunnittelu helpottaa johdonmukaisen ja vaikuttavan viestinnän toteuttamista arjen operatiivisessa toiminnassa.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Äijälän perhekodin henkilöstön teemahaastatteluja. Kesän 2016 aikana toteutettiin kolme parihaastattelua ja yksi yksilöhaastattelu. Tutkimuksen tuloksina selvitettiin organisaation strategiset linjaukset, keskeiset sidosryhmät ja ulkoisen viestinnän tehtävät. Lisäksi työssä kartoitettiin perhekodin toiminnan erityispiirteitä, jotka on tarpeen huomioida viestinnän kehittämisessä.
Johtopäätöksinä tunnistettiin kolme ulkoisen viestinnän keskeistä kehittämiskohdetta. Ensimmäiseksi Äijälän perhekodissa havaittiin tarpeelliseksi määritellä ulkoisen viestinnän toteuttamista ohjaavat peruslinjaukset, kuten viestinnän ydinsisällöt ja tyyli. Toiseksi kehittämiskohteeksi tunnistettiin tarve yhtenäistää organisaatiosta käytettäviä nimiä ja visuaalista ilmettä. Kolmanneksi tarpeeksi todettiin verkkosivujen uudistaminen. Teemahaastatteluissa nousi esiin myös sisäisen viestinnän kehittämiskohde: tiedonkulun parantamiseksi tarvittaisiin henkilöstön säännöllisiä palavereita.