Mobiilisovellus jääkiekon pelivirran seurantaan
Saarinen, Juuso (2016)
Saarinen, Juuso
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda nopea ja helposti ymmärrettävä käyttöliittymä jääkiekon pelivirran seurantaan tarkoitettuun sovellukseen. Tämä tehtiin Xamarin-sovelluskehitysalustalla Android-käyttöjärjestelmälle. Käyttöliittymällä piti olla mahdollista tallentaa oman joukkueen pelitapahtumat ja ketjujen kokoonpanot sekä vastustajan pelistä sen pelitapahtumat pienemmällä tarkkuudella.
Tarve sovellukselle oli jääkiekkovaikuttajien alkuperäinen tapa kerätä tietoa pelistä Excelin avulla pelien jälkeen. Sovelluksella sama tehtävä hoituu pelin aikana, ja tiedon analysointi tulee tehtyä nopeammin. Toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulun Älykkäät palvelut -tutkimusyksikkö, jolle projekti oli tullut kahdelta paikalliselta jääkiekkovaikuttajalta.
Opinnäytetyössä avuksi olivat aiemmat ohjelmointitaidot ja käyttöliittymäsuunnitteluun keskittyneet kurssit opintojen aikana. Sen lisäksi tekijä oli lukenut käyttöliittymäsuunnitteluun liittyvää kirjallisuutta. Androidiin liittyen tekijä oli lukenut ohjelmointioppaita ja tehnyt hieman omia kokeiluita, mutta muuten Androidissa oli paljon uutta.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa koostuu teoriaosasta, jossa käsitellään Androidia, Xamarin-sovelluskehitysalustaa ja käyttöliittymäsuunnittelua ja tiedon keräämiseen liittyviä tapoja Androidissa. Toisessa osassa käsitellään sovelluksen näkökulmasta mahdollisia tiedonkeräämisen ja esittämisen tapoja sekä toimeksiantajan omia tavoitteita sovellukseen ja sen käyttöliittymään.
Opinnäytetyön lopputuloksena on sovellukseen sopivan käyttöliittymän esittäminen sekä sen käyttöliittymään kuuluvien toimintojen esittelyä.
Tarve sovellukselle oli jääkiekkovaikuttajien alkuperäinen tapa kerätä tietoa pelistä Excelin avulla pelien jälkeen. Sovelluksella sama tehtävä hoituu pelin aikana, ja tiedon analysointi tulee tehtyä nopeammin. Toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulun Älykkäät palvelut -tutkimusyksikkö, jolle projekti oli tullut kahdelta paikalliselta jääkiekkovaikuttajalta.
Opinnäytetyössä avuksi olivat aiemmat ohjelmointitaidot ja käyttöliittymäsuunnitteluun keskittyneet kurssit opintojen aikana. Sen lisäksi tekijä oli lukenut käyttöliittymäsuunnitteluun liittyvää kirjallisuutta. Androidiin liittyen tekijä oli lukenut ohjelmointioppaita ja tehnyt hieman omia kokeiluita, mutta muuten Androidissa oli paljon uutta.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa koostuu teoriaosasta, jossa käsitellään Androidia, Xamarin-sovelluskehitysalustaa ja käyttöliittymäsuunnittelua ja tiedon keräämiseen liittyviä tapoja Androidissa. Toisessa osassa käsitellään sovelluksen näkökulmasta mahdollisia tiedonkeräämisen ja esittämisen tapoja sekä toimeksiantajan omia tavoitteita sovellukseen ja sen käyttöliittymään.
Opinnäytetyön lopputuloksena on sovellukseen sopivan käyttöliittymän esittäminen sekä sen käyttöliittymään kuuluvien toimintojen esittelyä.