3–5-vuotiaiden lasten liikuntatuokioiden opetustyylit varhaiskasvatuksessa
Virtanen, Siiri (2016)
Virtanen, Siiri
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919672
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin 3–5-vuotiaiden lasten liikuntatuokioiden opetustyylejä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla opetustyyleillä
lasten liikuntatuokioita ohjattiin ja kuinka monipuolisesti näitä opetustyylejä käytettiin.
Teoreettisena viitekehyksenä toimi varhaiskasvatuksen liikuntasuosituksessa mainitut viisi liikunnan opetustyyliä, sekä teoria lapsen motorisesta kehityksestä.
Keskeisenä käsitteenä olivat myös varhaiskasvatus ja liikuntakasvatus. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla neljää liikuntatuokiota
päiväkodissa. Aineiston analyysi suoritettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen keskeisenä havaintona huomattiin, että yksi mainituista liikunnan opetustyyleistä nousi esiin runsaammin käytettyinä. Tämä oli harjoitustyyli. Yhtä mainituista opetustyyleistä ei käytetty lainkaan. Tämä ohjaustyyli oli lasten omat esitykset. Yleisesti katsottuna liikuntatuokioilla opetustyylien vaihtelevuus oli melko suuri. Opetustyylejä myös yhdisteltiin liikunnan ohjauksessa.
lasten liikuntatuokioita ohjattiin ja kuinka monipuolisesti näitä opetustyylejä käytettiin.
Teoreettisena viitekehyksenä toimi varhaiskasvatuksen liikuntasuosituksessa mainitut viisi liikunnan opetustyyliä, sekä teoria lapsen motorisesta kehityksestä.
Keskeisenä käsitteenä olivat myös varhaiskasvatus ja liikuntakasvatus. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla neljää liikuntatuokiota
päiväkodissa. Aineiston analyysi suoritettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen keskeisenä havaintona huomattiin, että yksi mainituista liikunnan opetustyyleistä nousi esiin runsaammin käytettyinä. Tämä oli harjoitustyyli. Yhtä mainituista opetustyyleistä ei käytetty lainkaan. Tämä ohjaustyyli oli lasten omat esitykset. Yleisesti katsottuna liikuntatuokioilla opetustyylien vaihtelevuus oli melko suuri. Opetustyylejä myös yhdisteltiin liikunnan ohjauksessa.