Uuden yritysimagon vahvistaminen asiakaslähtöisesti
Tukiainen, Minni (2016)
Tukiainen, Minni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää uuden, aloittavan yritystoiminnan haas-teet paikassa, jossa on toiminut saman alan yritys menneisyydessä. Yrityskuvan muodostumista, edellisen yrityksen maineen vaikutusta ja imagon rakentamista tarkastellaan asiakaslähtöisesti. Katugallup- toteuttamismallisella haastattelulla tarkoituksena on kysyä potentiaalisilta asiakkailta, millainen mielikuva heillä on yrityksestä sekä kuinka edesmenneen yrityksen maine vaikuttaa tämän hetken mielikuvaan uudesta yrityksestä nimeltä Plan B. Tämä tutkimusongelma tuli ilmi asiakkaiden mielipiteistä. Tutkimuksella selvitetään pääsyyt, mitä ongelmia vanhan ravintolan perintö tuo uudelle yritykselle. Tärkein osa tutkimusta on selvittää asiakkaiden mielikuva Plan B:stä ja kuinka kehittää Sammonlahden alueen ravintolatoimintaa.
Teoria osuudessa käsitellään uuden yrityksen haasteita yrittäjänäkökulmasta sekä perehdytään ravintolatoiminnan lähihistoriaan sekä kehitykseen Lappeenrannan alueella. Osiossa avataan myös opinnäytetyöaiheen tärkeää käsitteistöä, kuten imago, brändi, maine, markkinointi, mielikuvat, asiakaskokemus ja mielikuvat. Teoriaosassa on käytetty niin kirja kuin Internet -lähteitä.
Tutkimus on tärkeä erityisesti yhteistyöyritykselle, joka tutkimuksen kautta saa selville tarvittavat työkalut kuinka pidettyä vanhat asiakkaat itsellään ja kuinka luoda uusia asiakassuhteita. Uusi yritys saa myös arvokasta tietoa itsestään ja kehittämistarpeistaan. Tärkein asia on kuitenkin selvittää kuinka edellisen yri-tyksen maine vaikuttaa tämän hetken operatiiviseen toimintaan.
Tutkimuksen tulokset kertovat mitä muutoksia yrityksen on tehtävä pitääkseen jo olemassa olevat asiakkaansa ja kuinka yrityksen markkinointia tulisi kehittää vakaan imagon luomiseen. Tutkimukseen perustuen selvitettiin myös, mitä mieltä asiakkaat ovat uudesta baarista.
Teoria osuudessa käsitellään uuden yrityksen haasteita yrittäjänäkökulmasta sekä perehdytään ravintolatoiminnan lähihistoriaan sekä kehitykseen Lappeenrannan alueella. Osiossa avataan myös opinnäytetyöaiheen tärkeää käsitteistöä, kuten imago, brändi, maine, markkinointi, mielikuvat, asiakaskokemus ja mielikuvat. Teoriaosassa on käytetty niin kirja kuin Internet -lähteitä.
Tutkimus on tärkeä erityisesti yhteistyöyritykselle, joka tutkimuksen kautta saa selville tarvittavat työkalut kuinka pidettyä vanhat asiakkaat itsellään ja kuinka luoda uusia asiakassuhteita. Uusi yritys saa myös arvokasta tietoa itsestään ja kehittämistarpeistaan. Tärkein asia on kuitenkin selvittää kuinka edellisen yri-tyksen maine vaikuttaa tämän hetken operatiiviseen toimintaan.
Tutkimuksen tulokset kertovat mitä muutoksia yrityksen on tehtävä pitääkseen jo olemassa olevat asiakkaansa ja kuinka yrityksen markkinointia tulisi kehittää vakaan imagon luomiseen. Tutkimukseen perustuen selvitettiin myös, mitä mieltä asiakkaat ovat uudesta baarista.