”Aapo-Apina tunteiden maailmassa” : Käsikirjoitus 6–8-vuotiaan lapsen tunnetaitoja tukevaan digitaaliseen peliin
Keränen, Ninni; Lettoniemi, Janita (2016)
Keränen, Ninni
Lettoniemi, Janita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619285
Tiivistelmä
Tuotokseen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa käsikirjoitus 6–8-vuotiaalle lapselle suunnattuun tunnetaitoja tukevaan digitaaliseen peliin. Opinnäytetyö toteutettiin osana Life @game –hanketta yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun, Tampereen yliopiston ja Tampereen kaupungin kesken. Tehtävinä oli selvittää 6–8-vuotiaan tunne-elämän ja tunnetaitojen tasoa, tunne-elämään vaikuttavaa kanssakäymistä sekä pelillisyyden hyödyntämistä tunnetaitojen oppimisen tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli pelin tuella auttaa lasta käsittelemään tunteitaan ja harjoittelemaan tunnetaitojen hyödyntämistä sosiaalisissa tilanteissa.
6-8-vuotiaan lapsen tunne-elämä kehittyy vielä ja sen kehittymisellä on tärkeä rooli lapsen hyvinvoinnissa. Kuuden vuoden ikäinen lapsi pystyy tunnistamaan jo useita tunteita ja säätelemään jonkin verran tunneilmauksiaan. Kouluun menon myötä lapsen sosiaalinen piiri laajenee, jolloin uusia sosiaalisia kontakteja muodostuu koulukavereiden ja opettajien kanssa oman perheen ja lapsuudenystävien ohelle. Opettajilla on myös rooli tunnekasvattajina, vaikka päävastuu on edelleen vanhemmilla. Tutkimuksissa on todettu digitaalisella pelaamisella olevan paljon sekä myönteisiä että haitallisia vaikutuksia lasten hyvinvointiin. Vanhempien valvonnassa ja turvallisessa ympäristössä pelaaminen mahdollistaa lapselle mielenkiintoisen ja motivoivan oppimisympäristön. Tunnetaitojen oppimiseen pelaaminen soveltuu lasten luonnollisen kanssakäymisen, leikin ja yhteisen hauskanpidon ansiosta.
Käsikirjoitus tehtiin neljälle minipelille, joissa keskityttiin tunnetaitojen eri osa-alueisiin, kuten tunteiden tunnistamiseen, ilmaisuun ja hallitsemiseen sekä empatian harjoitteluun. Peliä voidaan hyödyntää niin kotona tunnekasvatuksen apuna kuin koulussakin. Kehittämisehdotukseksi tälle työlle nousi tutkia pelin vaikuttavuutta tunnetaitojen oppimisessa ja verrata peliä pelanneiden lasten tunnetaitojen kehitystä sellaisten lasten tunnetaitojen kehittymiseen, jotka eivät ole sitä pelanneet.
6-8-vuotiaan lapsen tunne-elämä kehittyy vielä ja sen kehittymisellä on tärkeä rooli lapsen hyvinvoinnissa. Kuuden vuoden ikäinen lapsi pystyy tunnistamaan jo useita tunteita ja säätelemään jonkin verran tunneilmauksiaan. Kouluun menon myötä lapsen sosiaalinen piiri laajenee, jolloin uusia sosiaalisia kontakteja muodostuu koulukavereiden ja opettajien kanssa oman perheen ja lapsuudenystävien ohelle. Opettajilla on myös rooli tunnekasvattajina, vaikka päävastuu on edelleen vanhemmilla. Tutkimuksissa on todettu digitaalisella pelaamisella olevan paljon sekä myönteisiä että haitallisia vaikutuksia lasten hyvinvointiin. Vanhempien valvonnassa ja turvallisessa ympäristössä pelaaminen mahdollistaa lapselle mielenkiintoisen ja motivoivan oppimisympäristön. Tunnetaitojen oppimiseen pelaaminen soveltuu lasten luonnollisen kanssakäymisen, leikin ja yhteisen hauskanpidon ansiosta.
Käsikirjoitus tehtiin neljälle minipelille, joissa keskityttiin tunnetaitojen eri osa-alueisiin, kuten tunteiden tunnistamiseen, ilmaisuun ja hallitsemiseen sekä empatian harjoitteluun. Peliä voidaan hyödyntää niin kotona tunnekasvatuksen apuna kuin koulussakin. Kehittämisehdotukseksi tälle työlle nousi tutkia pelin vaikuttavuutta tunnetaitojen oppimisessa ja verrata peliä pelanneiden lasten tunnetaitojen kehitystä sellaisten lasten tunnetaitojen kehittymiseen, jotka eivät ole sitä pelanneet.