Liikennekasvatus Kutalan päiväkodin esiopetusryhmässä : nykytila ja muutostarpeet
Laitamäki-Kuvaja, Suvi (2016)
Laitamäki-Kuvaja, Suvi
Poliisiammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619241
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaista liikennekasvatusta hämeenlinnalaisen Kutalan päiväkodin esiopetusryhmässä annetaan. Tutkimuksessa selvitettiin sekä esiopettajien, että poliisin näkökulmia liikennekasvatukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, olisiko ryhmässä annettavaan liikennekasvatukseen tarpeen tehdä muutoksia. Tarkoituksena oli myös saada selville, mitä tulee ottaa huomioon suunnitellessa esiopetusikäisille liikennekasvatusta.
Tutkimuksen keskeisimmät teoreettiset lähtökohdat olivat liikennekasvatus, esiopetus sekä esiopetusikäinen lapsi. Teoriaosuudessa käytiin läpi lisäksi Tieliikennelakia ja tilastoja lasten liikenneonnettomuuksista sekä Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita ja Hämeenlinnan esiopetuksen opetussuunnitelmaa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää ja aineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut tehtiin valituille henkilöille, tutkittavana olevan esiopetusryhmän esiopettajille ja Hämeenlinnan poliisissa työskentelevälle lähipoliisille ja tämän esimiehelle.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että esiopetusryhmässä on liikennekasvatusta, mutta se ei ole suunnitelmallista. Esiopettajat pitävät liikennekasvatusta tärkeänä asiana, jota tulisi antaa esiopetuksessa. Vanhemmilla on iso rooli lasten liikennekasvatuksessa. Poliisin olisi mahdollista osallistua esiopetusryhmissä annettavaan liikennekasvatukseen resurssien antaessa myöten, jos vierailupyynnöt tehdään riittävän ajoissa. Yhtenä kehittämisehdotuksena oli liikenneaiheinen teemapäivä Kutalan esiopetusryhmälle. Teemapäivä toteutetaan keväällä 2017. Tätä opinnäytetyötä ja teemapäivän tuloksia käytetään hyödyksi Hämeenlinnan esiopetussuunnitelman päivityksessä.
Tutkimuksen keskeisimmät teoreettiset lähtökohdat olivat liikennekasvatus, esiopetus sekä esiopetusikäinen lapsi. Teoriaosuudessa käytiin läpi lisäksi Tieliikennelakia ja tilastoja lasten liikenneonnettomuuksista sekä Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita ja Hämeenlinnan esiopetuksen opetussuunnitelmaa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää ja aineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut tehtiin valituille henkilöille, tutkittavana olevan esiopetusryhmän esiopettajille ja Hämeenlinnan poliisissa työskentelevälle lähipoliisille ja tämän esimiehelle.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että esiopetusryhmässä on liikennekasvatusta, mutta se ei ole suunnitelmallista. Esiopettajat pitävät liikennekasvatusta tärkeänä asiana, jota tulisi antaa esiopetuksessa. Vanhemmilla on iso rooli lasten liikennekasvatuksessa. Poliisin olisi mahdollista osallistua esiopetusryhmissä annettavaan liikennekasvatukseen resurssien antaessa myöten, jos vierailupyynnöt tehdään riittävän ajoissa. Yhtenä kehittämisehdotuksena oli liikenneaiheinen teemapäivä Kutalan esiopetusryhmälle. Teemapäivä toteutetaan keväällä 2017. Tätä opinnäytetyötä ja teemapäivän tuloksia käytetään hyödyksi Hämeenlinnan esiopetussuunnitelman päivityksessä.