VoIP:n käytettävyys
Kurkela, Lotta (2007)
Kurkela, Lotta
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Työ käsittelee VoIP-järjestelmän testausta ja VoIPin perusteita. VoIP-järjestelmän testauksen tarkoituksena on auttaa kehittämään Elisan asiakaspalveluratkaisuja. Järjestelmä perustuu Click-To-Call periaatteeseen: asiakas voi soittaa asiakaspalvelijalle VoIP-järjestelmää käyttäen selvittääkseen ongelmia itsepalvelukeskuksessa. Tämä tapahtuu valitsemalla linkki internet-sivustolla. VoIP muodostuu sanoista Voice over IP. Tämä tarkoittaa puhelun muodostamista internetin yli normaalin lanka- tai mobiiliverkon sijaan. On olemassa useita erilaisia standardeja VoIP-puheluiden muodostamiseen, joista yleisimmin käytettyjä ovat SIP ja H.323. Tämä työ keskittyy erilaisten laitteisto- ja selainkokoonpanojen yhteensopivuuden testaukseen. Testaukset tehtiin asentamalla eri Windows versioita erilaisiin pöytä- ja kannettaviin tietokoneisiin. Tämän jälkeen suosituimmat selaimet asennettiin käyttöjärjestelmiin, ja testaukset suoritettiin näillä. Tämän perusteella tehtiin lista yhteensopivista järjestelmistä. Testien perusteella selvisi, että palvelu ei toimi alle 16kbps nopeuksilla. Tämän lisäksi näitä tuloksia voidaan käyttää tämän järjestelmän kehittämisen tukena.