Digitalisaation vaikutukset organisaatioiden ostokäyttäytymiseen
Isohanni, Juhana (2016)
Isohanni, Juhana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519121
Tiivistelmä
Alasta riippumatta yritykset pyrkivät erottumaan potentiaalisista kilpailijoista yksittäisillä liiketoiminnan osa-alueilla luodakseen asiakasrajapinnassa kilpailuetua. Keinoja kilpailuedun saavuttamiseen on monia, alkaen hinnoittelusta tai kilpailijoita paremmasta tuotteesta. Yksi kilpailuedun osa-alue on asiakastuntemus, edistääkseen myyntiään yritysten on tunnettava asiakkaansa, näiden tarpeet sekä tavat ostaa. Tämän työn päämääränä on selvittää, miten digitalisaatio on vaikuttanut organisaatioiden ostokäyttäytymiseen. Lisäksi työssä tutkitaan, miten yksittäiset myyntiorganisaatiot ovat reagoineet näihin muutoksiin.
Työn teoreettisen taustan avulla analysoidaan organisaatioiden ostokäyttäytymisen vaiheittaista muutosta viime vuosituhannelta loppuvuoteen 2016. Digitalisaation aiheuttaman kehityksen ansiosta nykypäivän osto-organisaatioilla on saatavillaan huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, tuotevertailuja sekä sosiaalisen median kautta luettavaa aineistoa ostopäätöksien tueksi. Tämä muutos on tehokkaasti eliminoinut myyjäorganisaatioiden perinteiset keinot vaikuttaa ostajiin ja on luonut tarpeen toiminnan kehittämiselle. Markkinoinnin automaatioteknologia on yksi käsiteltävä esimerkki muutokseen reagoimisesta, teknologian avulla pystytään analysoimaan ostajien ”digitaalista jalanjälkeä” ja kohdistamaan paremmin markkinointia läpi asiakkaan ostoprosessin.
Empiirisen tarkastelun kohteeksi on valittu kolme IT-alalla toimivaa kasvuyritystä, joiden suorittamia kehitysprosesseja tutkitaan tapaustutkimuksellisin keinoin. Jokaisen tutkitun muutosprosessien taustalla oli tarve modernisoida yrityksen omaa toimintaa tunnistetusti muuttuneen ostokäyttäytymisen tarpeiden mukaiseksi. Tutkimustulosten kautta selviää, miten digitaalisen markkinoinnin keinoin voidaan saada konkreettisia tuloksia aikaiseksi. Tutkitut tapaukset osoittavat, miten modernisoitujen toimintamallien avulla löydettiin uusia asiakkaita, parannettiin konversiota sekä kasvatettiin myyntiä. Kaikkia näitä kaikkia menestystekijöitä yhdistää asiakkaiden ostokäyttäytymisen parempi tuntemus ja siihen oikealla tavalla reagoiminen.
Työn teoreettisen taustan avulla analysoidaan organisaatioiden ostokäyttäytymisen vaiheittaista muutosta viime vuosituhannelta loppuvuoteen 2016. Digitalisaation aiheuttaman kehityksen ansiosta nykypäivän osto-organisaatioilla on saatavillaan huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, tuotevertailuja sekä sosiaalisen median kautta luettavaa aineistoa ostopäätöksien tueksi. Tämä muutos on tehokkaasti eliminoinut myyjäorganisaatioiden perinteiset keinot vaikuttaa ostajiin ja on luonut tarpeen toiminnan kehittämiselle. Markkinoinnin automaatioteknologia on yksi käsiteltävä esimerkki muutokseen reagoimisesta, teknologian avulla pystytään analysoimaan ostajien ”digitaalista jalanjälkeä” ja kohdistamaan paremmin markkinointia läpi asiakkaan ostoprosessin.
Empiirisen tarkastelun kohteeksi on valittu kolme IT-alalla toimivaa kasvuyritystä, joiden suorittamia kehitysprosesseja tutkitaan tapaustutkimuksellisin keinoin. Jokaisen tutkitun muutosprosessien taustalla oli tarve modernisoida yrityksen omaa toimintaa tunnistetusti muuttuneen ostokäyttäytymisen tarpeiden mukaiseksi. Tutkimustulosten kautta selviää, miten digitaalisen markkinoinnin keinoin voidaan saada konkreettisia tuloksia aikaiseksi. Tutkitut tapaukset osoittavat, miten modernisoitujen toimintamallien avulla löydettiin uusia asiakkaita, parannettiin konversiota sekä kasvatettiin myyntiä. Kaikkia näitä kaikkia menestystekijöitä yhdistää asiakkaiden ostokäyttäytymisen parempi tuntemus ja siihen oikealla tavalla reagoiminen.