Päivystyshenkilökunnan kokemuksia usein päivystyksessä käyvistä ikäihmisistä
Vallbacka, Karoliina; Erkkilä , Liisa (2016)
Vallbacka, Karoliina
Erkkilä , Liisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318905
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia päivystyksen henkilökunnalla on usein päivystyksessä käyvistä ikäihmisistä ja millaisia syitä päivystyskäyntien takana voi olla. Lisäksi tahdomme tutkia mitä erityistä ikääntyneen hoidossa tulee ottaa huomioon ja millaisia haasteita päivystyksen henkilökunta kokee usein päivystyspalveluita käyttävän ikäihmisen kohdalla – millaisia keinoja päivystyskierteen katkaisemiseen voitaisiin löytää ja mitä voitaisiin kehittää?
Tutkimuksemme on laadullinen, ja se suoritettiin teemahaastatteluina. Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän päivystyksessä tai sen kanssa tiiviisti yhteistyötä tekevää henkilöä. Haastatteluista saadulle aineistoille teimme aineistolähtöisen sisällönanalyysin hyödyntäen teemahaastattelun teemoja.
Tutkimuksemme keskeisimmät tulokset olivat, että päivystyspalveluita ei pelkästään itsessään tarvitsisi kehittää vaan erityisesti sen ulkopuolisia palveluita ja näiden yhteistyötä tulisi tehostaa. Yleisin syy toistuvien päivystyskäyntien takana oli usein määrittelemätön kotona pärjäämättömyys, minkä taustalla koettiin olevan sosiaaliset syyt, kuten yksinäisyys ja turvattomuus. Haasteiksi koettiin kommunikaation vaikeudet ja moniulotteiset ongelmat, jotka usein vaativat enemmän aikaa kuin henkilökunnalla oli antaa. Työntekijät turhautuivat toistuvasti päivystyksessä käyviin, sillä heillä ei usein ollut tarjota ratkaisuja näille potilaille.
Tutkimuksemme on laadullinen, ja se suoritettiin teemahaastatteluina. Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän päivystyksessä tai sen kanssa tiiviisti yhteistyötä tekevää henkilöä. Haastatteluista saadulle aineistoille teimme aineistolähtöisen sisällönanalyysin hyödyntäen teemahaastattelun teemoja.
Tutkimuksemme keskeisimmät tulokset olivat, että päivystyspalveluita ei pelkästään itsessään tarvitsisi kehittää vaan erityisesti sen ulkopuolisia palveluita ja näiden yhteistyötä tulisi tehostaa. Yleisin syy toistuvien päivystyskäyntien takana oli usein määrittelemätön kotona pärjäämättömyys, minkä taustalla koettiin olevan sosiaaliset syyt, kuten yksinäisyys ja turvattomuus. Haasteiksi koettiin kommunikaation vaikeudet ja moniulotteiset ongelmat, jotka usein vaativat enemmän aikaa kuin henkilökunnalla oli antaa. Työntekijät turhautuivat toistuvasti päivystyksessä käyviin, sillä heillä ei usein ollut tarjota ratkaisuja näille potilaille.