Runot ja lorut esikouluikäisten lasten oppimisen ja hyvinvoinnin tukijoina
Mähönen, Miia (2016)
Mähönen, Miia
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218856
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä runojen ja lorujen merkitykseen esikouluikäisten lasten oppimisen ja hyvinvoinnin tukijoina. Runojen ja lorujen tärkeys oppimiseen ja hyvinvointiin varsinkin esikouluiässä on merkittävä. Esikouluiästä puhutaankin yhtenä herkkänä oppimiskautena lapsen maailmassa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kiuruveden kaupunginkirjasto.
Opinnäytetyössä on esitelty lapsen kielellistä kehittymistä ja sen vaikutusta puhuttuun kieleen, lastenrunoutta ja lukuinnostusta, lukemaan harjoittelevaa esikouluikäistä runojen ja lorujen maailmassa sekä sivuttu myös kirjaston osuutta varsinkin esikouluikäisten oppimisen ja hyvinvoinnin edistäjänä. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen on sisällytetty mielikuva- sekä oppimisharjoituksia runoja ja loruja apuna käyttäen. Tarkoituksena oli tehdä huomioita siitä, miten runot ja lorut tukevat esikouluikäisten lasten oppimista ja hyvinvointia. Opinnäytetyön tarkoitus on esittää erilaisia ideoita ja toimintamuotoja esikouluikäisten kanssa yhteistyössä oleville kirjastoille sekä muille tahoille.
Lapsi on hyvin herkkä runon kielelle. Ääneen luettuna runot ja lorut rikastuttavat lapsen kieltä ja lapset myös oppivat runojen ja lorujen kautta tärkeitä asioita.
Opinnäytetyössä on esitelty lapsen kielellistä kehittymistä ja sen vaikutusta puhuttuun kieleen, lastenrunoutta ja lukuinnostusta, lukemaan harjoittelevaa esikouluikäistä runojen ja lorujen maailmassa sekä sivuttu myös kirjaston osuutta varsinkin esikouluikäisten oppimisen ja hyvinvoinnin edistäjänä. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen on sisällytetty mielikuva- sekä oppimisharjoituksia runoja ja loruja apuna käyttäen. Tarkoituksena oli tehdä huomioita siitä, miten runot ja lorut tukevat esikouluikäisten lasten oppimista ja hyvinvointia. Opinnäytetyön tarkoitus on esittää erilaisia ideoita ja toimintamuotoja esikouluikäisten kanssa yhteistyössä oleville kirjastoille sekä muille tahoille.
Lapsi on hyvin herkkä runon kielelle. Ääneen luettuna runot ja lorut rikastuttavat lapsen kieltä ja lapset myös oppivat runojen ja lorujen kautta tärkeitä asioita.