Aikuisen trumpettioppilaan taitojen kehittyminen : Johdatus aikuisena aloittaneen trumpettioppilaan oppimisprosessin vaiheisiin
Kaarle, Veikka (2016)
Kaarle, Veikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218854
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihepiirinä on soiton aikuisopetus. Opinnäytetyö avaa instrumentin soittamisen oppimista. Keskityn työssäni aikuisen trumpettioppilaan taitojen kehittymisen prosessiin. Tarkastelen taitojen kehittymistä vaiheittaisena prosessina, taitojen automatisoitumista sekä ja harjoitteluun motivointia.
Opinnäytetyöni alussa on kaksi tilannekuvausta. Niiden tarkoitus on havainnollistaa opinnäytetyön teemoja. Ensimmäinen tilannekuvaus perustuu niihin lähtökohtiin, joista aikuisoppilaiden trumpetinsoitto usein alkaa. Kokemuksieni perusteella oppiminen ei aina edisty niin nopeasti, kuin aikuinen oppilas haluaisi. Toinen tilannekuvaus liittyy oppilaan jännityksen ja psyykkisten paineiden vaikutukseen oppimisessa.
Opinnäytetyöni seuraavissa luvuissa tuon esiin tietoa, joka selventää oppimisen kaaren ja selittää, miksi oppiminen etenee tiettyjen vaiheiden kautta. Opinnäytetyön sisältö avaa sanontaa ”harjoitus tekee mestarin”. Kerron työssäni muistin sekä lihasmuistin merkitystä oppimisessa.
Instrumenttiopetuksessa aikuisten oppilaiden opetuksesta on tullut kiinnostuksen kohde. Aikuisen oppijan kanssa on kehitettävä juuri hänelle sopivat oppimisen menetelmät ja perusteltava oppimisen vaiheita. Opinnäytetyöni antaa näkökulmia oppimisen monimutkaiseen prosessiin ja välineitä soitonopettajalle aikuisen oppilaan ohjaamiseen.
Opinnäytetyöni alussa on kaksi tilannekuvausta. Niiden tarkoitus on havainnollistaa opinnäytetyön teemoja. Ensimmäinen tilannekuvaus perustuu niihin lähtökohtiin, joista aikuisoppilaiden trumpetinsoitto usein alkaa. Kokemuksieni perusteella oppiminen ei aina edisty niin nopeasti, kuin aikuinen oppilas haluaisi. Toinen tilannekuvaus liittyy oppilaan jännityksen ja psyykkisten paineiden vaikutukseen oppimisessa.
Opinnäytetyöni seuraavissa luvuissa tuon esiin tietoa, joka selventää oppimisen kaaren ja selittää, miksi oppiminen etenee tiettyjen vaiheiden kautta. Opinnäytetyön sisältö avaa sanontaa ”harjoitus tekee mestarin”. Kerron työssäni muistin sekä lihasmuistin merkitystä oppimisessa.
Instrumenttiopetuksessa aikuisten oppilaiden opetuksesta on tullut kiinnostuksen kohde. Aikuisen oppijan kanssa on kehitettävä juuri hänelle sopivat oppimisen menetelmät ja perusteltava oppimisen vaiheita. Opinnäytetyöni antaa näkökulmia oppimisen monimutkaiseen prosessiin ja välineitä soitonopettajalle aikuisen oppilaan ohjaamiseen.