Elämäntapana naisyrittäjyys - Verkostojen merkitystä etsimässä
Kantola, Maria (2016)
Kantola, Maria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218783
Tiivistelmä
Elämäntapana naisyrittäjyys – Verkostojen merkitystä etsimässä – opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Valitun lähestymistavan avulla mahdollistui ymmärrys naisyrittäjyys- ja verkostoilmiöistä sekä verkostojen merkityksestä naisyrittäjyydessä. Tutkimus lähestyy ko. aihealueita sekä yrittäjän että yrityksen näkökulmista. Opinnäyte etenee yrittäjyyden, naisyrittäjyyden ja verkostoihin liittyvien käsitteiden, määritelmien ja lähestymistapojen esittelyistä, viiden naisyrittäjän teemahaastatteluihin. Haastatteluaineiston tulosten esittelyn jälkeen, peilataan saatuja tutkimustuloksia aihealueen aikaisempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen.
Haastateltujen naisyrittäjien yritystoiminnan tavoite on oman toimeentulon turvaaminen sekä työn ja perheen joustava yhdistäminen. Yrittäjänainen ei tavoittele liiketoimintansa laajentamista. Hänelle on tärkeintä edellä mainittujen aspektien ohella tyytyväinen asiakas. Verkostot tarjoavat ensisijaisesti yrittäjänaiselle sosiaalista ja henkistä tukea, yhteenkuuluvuutta sekä oman osaamisen täydennystä. Verkostojen liiketaloudellinen merkitys on tutkimuksen mukaan yritystoimintaa harjoittavalle naiselle toissijainen. Naisyrittäjä hyödyntää harvoin verkostojen liike-taloudellisia mahdollisuuksia.
Opinnäytteen loppupäätelmissä nousee vahvasti esille asiakkaan roolin korostuminen verkostoitumisessa. Aikaisemman verkostotutkimuksen mukaan verkoston perimmäinen tarkoitus on loppuasiakkaalle tuotettu lisäarvo. Tämän opinnäytteen mukaan asiakkaan lisäarvon tuottaminen tulee olla verkoston ensisijainen tarkoitus. Näin verkostossa mukana olevat naisyrittäjät ja yritykset pystyvät hyödyntämään verkostoja ja niiden tuomia etuja liiketoiminnan kannat-tavuuden näkökulmasta.
Opinnäytteen lopputulemana on laadittu Suomen Yrittäjänaiset ry:lle ehdotus oppaan tekstisisällöstä naisyrittäjän verkostoitumisen pohjaksi. Oppaan sisältö perustuu naisyrittäjien haastatteluihin sekä aikaisempaan tutkimustietoon verkostoista ja naisyrittäjyydestä. Opas herättelee ja kannustaa yrittäjänaista pohtimaan oman yrittäjyyden ja yrityksen liiketoiminnan tahtotilaa verkostoyhteistyöhön lähtemisen pohjaksi. Opas korostaa verkostoyhteistyön mukaan lähtemisen olevan aina yrittäjän tietoinen päätös, ei hetken mielijohde. Näin verkostossa toimimisesta tulee tavoitteellista ja verkostoilla on mahdollisuus hyödyttää naisyrittäjää ja yrityksen liiketoimintaa. Opas korostaa asiakkaan asettamista keskiöön verkostoja suunniteltaessa ja perustettaessa sekä niihin liittymistä mietittäessä.
Verkostot ja verkot nähdään tulevaisuuden kilpailutekijöinä ja varsinkin naisvetoisille pienyrityksille mahdollisuutena lisätä omaa kilpailukykyä ja kasvua. Verkostojen avulla naisyrittäjä voi keskittyä oman ydinosaamisen ylläpitämiseen ja hankkia muu yritystoimintaan tarvittava osaaminen verkostokumppaneilta. Yhteiskuntamme tulevaisuuden kilpailukyvyn kannalta on ensi arvoisen tärkeää asettaa asiakas verkostotutkimuksen keskiöön.
Haastateltujen naisyrittäjien yritystoiminnan tavoite on oman toimeentulon turvaaminen sekä työn ja perheen joustava yhdistäminen. Yrittäjänainen ei tavoittele liiketoimintansa laajentamista. Hänelle on tärkeintä edellä mainittujen aspektien ohella tyytyväinen asiakas. Verkostot tarjoavat ensisijaisesti yrittäjänaiselle sosiaalista ja henkistä tukea, yhteenkuuluvuutta sekä oman osaamisen täydennystä. Verkostojen liiketaloudellinen merkitys on tutkimuksen mukaan yritystoimintaa harjoittavalle naiselle toissijainen. Naisyrittäjä hyödyntää harvoin verkostojen liike-taloudellisia mahdollisuuksia.
Opinnäytteen loppupäätelmissä nousee vahvasti esille asiakkaan roolin korostuminen verkostoitumisessa. Aikaisemman verkostotutkimuksen mukaan verkoston perimmäinen tarkoitus on loppuasiakkaalle tuotettu lisäarvo. Tämän opinnäytteen mukaan asiakkaan lisäarvon tuottaminen tulee olla verkoston ensisijainen tarkoitus. Näin verkostossa mukana olevat naisyrittäjät ja yritykset pystyvät hyödyntämään verkostoja ja niiden tuomia etuja liiketoiminnan kannat-tavuuden näkökulmasta.
Opinnäytteen lopputulemana on laadittu Suomen Yrittäjänaiset ry:lle ehdotus oppaan tekstisisällöstä naisyrittäjän verkostoitumisen pohjaksi. Oppaan sisältö perustuu naisyrittäjien haastatteluihin sekä aikaisempaan tutkimustietoon verkostoista ja naisyrittäjyydestä. Opas herättelee ja kannustaa yrittäjänaista pohtimaan oman yrittäjyyden ja yrityksen liiketoiminnan tahtotilaa verkostoyhteistyöhön lähtemisen pohjaksi. Opas korostaa verkostoyhteistyön mukaan lähtemisen olevan aina yrittäjän tietoinen päätös, ei hetken mielijohde. Näin verkostossa toimimisesta tulee tavoitteellista ja verkostoilla on mahdollisuus hyödyttää naisyrittäjää ja yrityksen liiketoimintaa. Opas korostaa asiakkaan asettamista keskiöön verkostoja suunniteltaessa ja perustettaessa sekä niihin liittymistä mietittäessä.
Verkostot ja verkot nähdään tulevaisuuden kilpailutekijöinä ja varsinkin naisvetoisille pienyrityksille mahdollisuutena lisätä omaa kilpailukykyä ja kasvua. Verkostojen avulla naisyrittäjä voi keskittyä oman ydinosaamisen ylläpitämiseen ja hankkia muu yritystoimintaan tarvittava osaaminen verkostokumppaneilta. Yhteiskuntamme tulevaisuuden kilpailukyvyn kannalta on ensi arvoisen tärkeää asettaa asiakas verkostotutkimuksen keskiöön.