"AIKA MENNÄ KOTIIN" : Käsikirja Kallinpesän nuorille & ohjaajille.
Ranta, Mia (2016)
Ranta, Mia
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218708
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tuotoksena valmistui ”AIKA MENNÄ KOTIIN”- käsikirja, jonka tarkoituksena on vahvistaa Lastensuojeluyksikkö Kallinpesään sijoitettujen nuorten itsenäistymistaitoja. Käsikirja toimii itsenäistymissuunnitelman perustana tarjoten työvälineitä johdonmukaiseen kasvatustyöhön. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantosopimuksena Lastensuojeluyksikkö Kallinpesän tarpeisiin. Tutkimustoiminnan tavoitteena oli selvittää minkälaista tukea ja opastusta nuori tarvitsee sijoituksen loppuvaiheessa, millä tavalla työmenetelmiä tulisi kehittää ja missä vaiheessa systemaattinen työskentely nuoren kanssa tulisi aloittaa.
Käsikirjaan on kerätty näkemyksiä Kallinpesän työyhteisöstä, entisiltä nuorilta, sekä omista kokemuksista, jota on kertynyt työskennellessäni itsenäistyvien nuorten parissa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastatteluita, avoimen haastattelun periaatteella. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu nuorten hyvinvointia tukevasta lähdekirjallisuudesta, kuten omaohjaajan sekä arvokasvatuksen merkityksellisyydestä nuoren elämään.
Käsikirjaan on työstetty tutkimuksen aikana esille tulleiden havaintojen perusteella erilaisia työmenetelmiä ja harjoitteita. Kehittämistarpeet liittyivät oma-ohjaaja suhteen syventämiseen, konkreettisten itsenäistymisharjoitteiden lisäämiseen, sekä niiden ajoittamiseen riittävän varhain. Elämänhallintataitojen harjaannuttaminen ja yksilöllisen tuen saaminen sijaishuollon aikana on merkityksellinen tekijä nuoren hyvinvoinnin kannalta. Käsikirjan harjoitteiden tehtävänä on aktivoida nuori osalliseksi omaan itsenäistymisprosessiinsa ja parantaa nuoren valmiuksia pärjätä itsenäistymisensä jälkeen.
Käsikirjaan on kerätty näkemyksiä Kallinpesän työyhteisöstä, entisiltä nuorilta, sekä omista kokemuksista, jota on kertynyt työskennellessäni itsenäistyvien nuorten parissa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastatteluita, avoimen haastattelun periaatteella. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu nuorten hyvinvointia tukevasta lähdekirjallisuudesta, kuten omaohjaajan sekä arvokasvatuksen merkityksellisyydestä nuoren elämään.
Käsikirjaan on työstetty tutkimuksen aikana esille tulleiden havaintojen perusteella erilaisia työmenetelmiä ja harjoitteita. Kehittämistarpeet liittyivät oma-ohjaaja suhteen syventämiseen, konkreettisten itsenäistymisharjoitteiden lisäämiseen, sekä niiden ajoittamiseen riittävän varhain. Elämänhallintataitojen harjaannuttaminen ja yksilöllisen tuen saaminen sijaishuollon aikana on merkityksellinen tekijä nuoren hyvinvoinnin kannalta. Käsikirjan harjoitteiden tehtävänä on aktivoida nuori osalliseksi omaan itsenäistymisprosessiinsa ja parantaa nuoren valmiuksia pärjätä itsenäistymisensä jälkeen.