Aurinkorannikon suomalaisen koulun liikuntakerhon viihtyvyys ja kouluviihtyvyys
Pöyhönen, Ada (2016)
Pöyhönen, Ada
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018278
Tiivistelmä
Useiden vuosikymmenien ajan suomalaisten peruskoululaisten kouluviihtyvyys on todettu huonoksi. Koulun kerhotoiminta tarjoaa oppilaille vastapainon koulupäivään, jolloin oppilaat saavat toteuttaa itseään heitä kiinnostavan ai-heen parissa. Liikuntakasvatuksen tärkein tehtävä on tukea lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä, jolloin kouluilla on vastuu oppilaiden arkipäivän liikuttamisesta. Liikuntakerhossa lapset pääsevät liikunnan avulla opettelemaan sosiaalista kanssakäymistä, kehittämään taitojaan ja vaikuttamaan päätöksentekoon. Kerhoissa toimiminen on lisännyt oppilaiden kouluviihtyvyyttä.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ryhmähaastat-teluna Espanjan Aurinkorannikon liikuntakerhon 14 oppilaalle (10–12 vuotta) ja heidän kolmelle opettajalleen. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat lasten viihtyvyyteen liikuntakerhossa ja niiden vaikutuksia kouluviihtyvyyteen. Tavoitteena on tutkimuksen hyödynnettävyys toimeksiantajan suunnitellessa ja toteuttaessa tulevia liikuntakerhoja. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti sisältöanalyysillä, jonka tuotoksesta nostettiin esille kahta tutkimustehtävää tukevia tuloksia. Tutkimustehtävät muodostuivat tutkimuksen tarkoituksesta.
Liikuntakerhon viihtyvyyteen vaikutti hyvästä yhteishengestä muovautunut turvallinen ilmapiiri, jossa liikuttiin yhdessä kavereiden kanssa. Liikuntakerhossa onnistuminen sai oppilaita kehittämään itseään ja oppimaan uutta. Liikuntakerhon viihtyvyyden tekijät näkyivät koulussa ystävyyssuhteina yli luokkarajojen ja jaksamisena arjessa. Vapaaehtoisuudella, autonomisuudella sekä oppilaiden ja opettajan välisellä suhteella oli vaikutusta kouluviihtyvyyteen. Liikuntakerhossa pystyttiin kehittämään koulussa opittuja taitoja yhdessä samantasoisten kavereiden kanssa, jolloin onnistumisia saatiin enemmän. Liikuntakerhon hyvä viihtyvyys tuki yhteisöllisyyden tunnetta koulussa, mikä edesauttoi osaltaan kouluviihtyvyyttä.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ryhmähaastat-teluna Espanjan Aurinkorannikon liikuntakerhon 14 oppilaalle (10–12 vuotta) ja heidän kolmelle opettajalleen. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat lasten viihtyvyyteen liikuntakerhossa ja niiden vaikutuksia kouluviihtyvyyteen. Tavoitteena on tutkimuksen hyödynnettävyys toimeksiantajan suunnitellessa ja toteuttaessa tulevia liikuntakerhoja. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti sisältöanalyysillä, jonka tuotoksesta nostettiin esille kahta tutkimustehtävää tukevia tuloksia. Tutkimustehtävät muodostuivat tutkimuksen tarkoituksesta.
Liikuntakerhon viihtyvyyteen vaikutti hyvästä yhteishengestä muovautunut turvallinen ilmapiiri, jossa liikuttiin yhdessä kavereiden kanssa. Liikuntakerhossa onnistuminen sai oppilaita kehittämään itseään ja oppimaan uutta. Liikuntakerhon viihtyvyyden tekijät näkyivät koulussa ystävyyssuhteina yli luokkarajojen ja jaksamisena arjessa. Vapaaehtoisuudella, autonomisuudella sekä oppilaiden ja opettajan välisellä suhteella oli vaikutusta kouluviihtyvyyteen. Liikuntakerhossa pystyttiin kehittämään koulussa opittuja taitoja yhdessä samantasoisten kavereiden kanssa, jolloin onnistumisia saatiin enemmän. Liikuntakerhon hyvä viihtyvyys tuki yhteisöllisyyden tunnetta koulussa, mikä edesauttoi osaltaan kouluviihtyvyyttä.