Virtuaalinen todellisuus ja sen toteuttaminen mobiilipeliin
Kostia, Oliver (2016)
Kostia, Oliver
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018416
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia virtuaalista todellisuutta sekä kehittää virtuaalilaseilla toimiva mobiilipeli.
Virtuaalisen todellisuuden tutkimisessa perehdyttiin sen historiaan, nykyaikaan ja tulevaisuuteen. Samalla selvitettiin, mitkä yritykset sitä nykyään hyödyntävät ja millä aloilla sitä käytetään. Tämän lisäksi esiteltiin nykyajan suosituimmat VR-laitteet sekä tutkittiin, mitkä sovellukset ovat niiden keskuudessa suosittuja.
Pelin kehityksessä työkaluina toimivat Unity ja Visual Studio, jotka esitellään työssä lyhyesti. Pelin testaamiseen käytettiin Google Cardboard -virtuaalilaseja, jotka ovat yhteensopivat Nexus 5 -puhelimen kanssa. Peli ohjelmoitiin C#-ohjelmointikielellä.
Työssä käydään läpi pelin kehityksen vaiheet suunnittelusta lopputulokseen. Ohessa esitetään, kuinka virtuaalinen todellisuus saadaan yhdistettyä omaan projektiin.
Virtuaalisen todellisuuden tutkimisessa perehdyttiin sen historiaan, nykyaikaan ja tulevaisuuteen. Samalla selvitettiin, mitkä yritykset sitä nykyään hyödyntävät ja millä aloilla sitä käytetään. Tämän lisäksi esiteltiin nykyajan suosituimmat VR-laitteet sekä tutkittiin, mitkä sovellukset ovat niiden keskuudessa suosittuja.
Pelin kehityksessä työkaluina toimivat Unity ja Visual Studio, jotka esitellään työssä lyhyesti. Pelin testaamiseen käytettiin Google Cardboard -virtuaalilaseja, jotka ovat yhteensopivat Nexus 5 -puhelimen kanssa. Peli ohjelmoitiin C#-ohjelmointikielellä.
Työssä käydään läpi pelin kehityksen vaiheet suunnittelusta lopputulokseen. Ohessa esitetään, kuinka virtuaalinen todellisuus saadaan yhdistettyä omaan projektiin.