Internetsivujen benchmark : Case Finnair Tekniikka
Sirén, Maj-Lis (2008)
Sirén, Maj-Lis
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811244106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811244106
Tiivistelmä
Tämä on HAAGA-HELIAN Matkailun koulutusohjelman opinnäytetyö, joka käsittelee matkailun tukipalvelun eli lentokoneiden huoltopalveluita tuottavien yritysten internetsivujen banchmarkingia. Tavoitteena työlle on avata teoreettisesti toimeksiantajalle eli Finnair Tekniikalle internetin tuomia mahdollisuuksia liiketoimintaan ja hakea sekä kehitysehdotuksia että uusia ideoita Finnair Tekniikan internetsivujen kehittämistä silmälläpitäen. Lisäksi tarkasteltiin käytetäänkö alalla internetsivuja aktiivisesti hyväksi liiketoiminnassa. Työn tarkoituksena ei ollut asettaa sivustoja paremmuusjärjestykseen.
Tutkimus suoritettiin syksyllä 2007. Tutkimukseen valittiin kahdeksan lentokoneiden huoltopalveluita tuottavaa yritystä mukaan lukien toimeksiantaja eli Finnair Tekniikka. Tutkimuksessa käsitellään ensin teoreettisesti internetin tuomia mahdollisuuksia liike-elämässä. Seuraavaksi tarkastellaan yritysten internetsivujen löydettävyyttä, internet-osoitteita sekä etusivujen elementtejä benchmarkingin muodossa. Vapaata havainnointia käytettiin löytämään etusivuilta vakiintuneita osioita sekä poikkeavia strategioita. Valittuja osioita tarkasteltiin etukäteen määriteltyjen kriteerien mukaan. Benchmarking-huomiot kirjattiin heti muistiin, jonka jälkeen ne analysoitiin.
Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla pystytään vertaamaan samalla alalla toimivien yritysten internetsivujen ratkaisuja sekä poimia kehitysehdotuksia toimeksiantajan internetsivuille.
Työn tulokseksi saatiin löydettävyyden osalta, että puolet tutkimuksen yrityksistä on selkeästi panostanut löydettävyyteen kaikkien neljän hakukoneen osalta ja muilla tulokset olivat vaihtelevia. Valittuja internet-osoitteita analysoitaessa voidaan todeta, että neljä yritystä käyttää suoraan yritysnimeään osoitteessa, joka parantaa sekä sivujen löydettävyyttä että osoitteeseen liittyen arvattavuutta. Kolme käytti lyhennelmää yritysnimestään ja yhdellä täysin muista poikkeava ratkaisu. Lisäksi pääosa suositelluista elementeistä toteutui yritysten etusivulla.
Osa yrityksistä käyttää selkeästi internetsivustoa hyväkseen ja niiltä löytyi ajantasaista informaatioita, vain kahdella yrityksellä sivustoon ei selkeästi panostettu aktiivisesti.
Toimeksiantajalle tutkimus toi kehitysehdotuksia eri osa-alueille ja näytti toteen, että internetiä käytetään alalla sekä markkinoinnin että viestinnän työkaluna.
Tutkimus suoritettiin syksyllä 2007. Tutkimukseen valittiin kahdeksan lentokoneiden huoltopalveluita tuottavaa yritystä mukaan lukien toimeksiantaja eli Finnair Tekniikka. Tutkimuksessa käsitellään ensin teoreettisesti internetin tuomia mahdollisuuksia liike-elämässä. Seuraavaksi tarkastellaan yritysten internetsivujen löydettävyyttä, internet-osoitteita sekä etusivujen elementtejä benchmarkingin muodossa. Vapaata havainnointia käytettiin löytämään etusivuilta vakiintuneita osioita sekä poikkeavia strategioita. Valittuja osioita tarkasteltiin etukäteen määriteltyjen kriteerien mukaan. Benchmarking-huomiot kirjattiin heti muistiin, jonka jälkeen ne analysoitiin.
Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla pystytään vertaamaan samalla alalla toimivien yritysten internetsivujen ratkaisuja sekä poimia kehitysehdotuksia toimeksiantajan internetsivuille.
Työn tulokseksi saatiin löydettävyyden osalta, että puolet tutkimuksen yrityksistä on selkeästi panostanut löydettävyyteen kaikkien neljän hakukoneen osalta ja muilla tulokset olivat vaihtelevia. Valittuja internet-osoitteita analysoitaessa voidaan todeta, että neljä yritystä käyttää suoraan yritysnimeään osoitteessa, joka parantaa sekä sivujen löydettävyyttä että osoitteeseen liittyen arvattavuutta. Kolme käytti lyhennelmää yritysnimestään ja yhdellä täysin muista poikkeava ratkaisu. Lisäksi pääosa suositelluista elementeistä toteutui yritysten etusivulla.
Osa yrityksistä käyttää selkeästi internetsivustoa hyväkseen ja niiltä löytyi ajantasaista informaatioita, vain kahdella yrityksellä sivustoon ei selkeästi panostettu aktiivisesti.
Toimeksiantajalle tutkimus toi kehitysehdotuksia eri osa-alueille ja näytti toteen, että internetiä käytetään alalla sekä markkinoinnin että viestinnän työkaluna.