Asiakkaan monikanavaisuuden tutkiminen : case: pankkiorganisaatio
Rantanen, Emilia (2016)
Rantanen, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918162
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä erään Suomessa toimivan pankkiorganisaation kanssa. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten laajasti pankkiorganisaation asiakkaat käyttävät pankkiorganisaation tarjoamia palvelukanavia sekä millaiset asiat vaikuttavat sen palvelukanavan käyttöön. Tavoitteena oli löytää uusia näkökulmia, millä pankkiorganisaatio voisi kehittää palvelukanaviaan vastaamaan asiakkaan muuttuneeseen käyttäytymiseen.
Tietoperustassa käsiteltiin lyhyesti finanssialaa ja siellä vallitsevaa murrosta. Finanssialan murros kattaa digitalisaation ja asiakaskäyttäytymisen muutoksen aiheuttamat muutospaineet pankkiorganisaatiossa. Pankki on jo monikanavainen, sillä se tarjoaa monia eri palvelukanavia asiakkailleen, joten tietoperustassa käsiteltiin pankin monikanavaisuutta ja tutkimuksessa käsiteltiin, miten pankin tarjoamat palvelukanavat ovat mukana asiakkaan elämässä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kyselylomakkeessa eriteltiin konttorilla asioivat ja sähköisiä palvelukanavia käyttävät asiakkaat. Kyselyä tehtiin myös yhdessä pankkiorganisaation konttorissa, jonka seurauksena saatiin konttorilla asioivien näkökulmat julki. Tutkimus sai uusia näkökulmia, kun asiakkaat vastasivat pankkiasioiden lomassa kyselyyn.
Tulosten mukaan sähköiset palvelukanavat ovat mukana asiakkaan arjessa. Verkkopankki on suosituin kuukausitasolla, mutta mobiilia käytetään eniten päivittäisissä raha-asioissa. Tulokset kertovat myös, että konttoripalveluiden olemassaolo on tärkeää, sillä kaikilla ei ole resursseja käyttää sähköisiä palvelukanavia. Lisäksi tuloksista huomattiin, että asiakkaiden palvelukanavan käyttöön vaikuttavat tarpeiden täyttyminen, asiakaspalvelijan asiantuntijuus, palvelukanavan toimivuus sekä riippumattomuus paikasta ja ajasta. Näiden lisäksi oli muita palvelukanavan käyttöön vaikuttavia asioita ja tekijöitä.
Tutkimuksen luotettavuutta tarkasteltiin validiteetin ja reliabiliteetin avulla. Tutkimuksen mukaan, että sähköisten palvelukanavien kysyntä kasvaa nopeasti. Tutkimus kertoo, että asiakkaat haluavat vaivatonta palvelua arjen mukana. Asiakkailta tuli myös kehittämisehdotuksia. Esimerkiksi mobiilin turvallisuuden parantaminen tarjoamalla jokin mobiiliturva. Lisäksi asiakkaat haluaisivat lisää kontaktoimista tiettyjen ikien kohdalla, tällöin saataisiin sovittua raha-asiat toimimaan heille sopivaan ajanjaksoon.
Tietoperustassa käsiteltiin lyhyesti finanssialaa ja siellä vallitsevaa murrosta. Finanssialan murros kattaa digitalisaation ja asiakaskäyttäytymisen muutoksen aiheuttamat muutospaineet pankkiorganisaatiossa. Pankki on jo monikanavainen, sillä se tarjoaa monia eri palvelukanavia asiakkailleen, joten tietoperustassa käsiteltiin pankin monikanavaisuutta ja tutkimuksessa käsiteltiin, miten pankin tarjoamat palvelukanavat ovat mukana asiakkaan elämässä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kyselylomakkeessa eriteltiin konttorilla asioivat ja sähköisiä palvelukanavia käyttävät asiakkaat. Kyselyä tehtiin myös yhdessä pankkiorganisaation konttorissa, jonka seurauksena saatiin konttorilla asioivien näkökulmat julki. Tutkimus sai uusia näkökulmia, kun asiakkaat vastasivat pankkiasioiden lomassa kyselyyn.
Tulosten mukaan sähköiset palvelukanavat ovat mukana asiakkaan arjessa. Verkkopankki on suosituin kuukausitasolla, mutta mobiilia käytetään eniten päivittäisissä raha-asioissa. Tulokset kertovat myös, että konttoripalveluiden olemassaolo on tärkeää, sillä kaikilla ei ole resursseja käyttää sähköisiä palvelukanavia. Lisäksi tuloksista huomattiin, että asiakkaiden palvelukanavan käyttöön vaikuttavat tarpeiden täyttyminen, asiakaspalvelijan asiantuntijuus, palvelukanavan toimivuus sekä riippumattomuus paikasta ja ajasta. Näiden lisäksi oli muita palvelukanavan käyttöön vaikuttavia asioita ja tekijöitä.
Tutkimuksen luotettavuutta tarkasteltiin validiteetin ja reliabiliteetin avulla. Tutkimuksen mukaan, että sähköisten palvelukanavien kysyntä kasvaa nopeasti. Tutkimus kertoo, että asiakkaat haluavat vaivatonta palvelua arjen mukana. Asiakkailta tuli myös kehittämisehdotuksia. Esimerkiksi mobiilin turvallisuuden parantaminen tarjoamalla jokin mobiiliturva. Lisäksi asiakkaat haluaisivat lisää kontaktoimista tiettyjen ikien kohdalla, tällöin saataisiin sovittua raha-asiat toimimaan heille sopivaan ajanjaksoon.