Kirjavinkkauksen järjestäminen alueellisen yhteistyön voimin
Suutari, Sanna (2016)
Suutari, Sanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018390
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tuli toimeksiantona Alajärven kaupunginkirjastolta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, pystyykö Alajärven kaupunginkirjasto järjestämään aikuisten kirjavinkkausta alueellisen yhteistyön voimin Lappajärven ja Soinin kirjastojen kanssa. Työssä haluttiin selvittää myös, miten tuttua kirjavinkkaus on ennestään kirjastoissa ja asiakkaiden keskuudessa, ja miten kirjastot markkinoivat vinkkausta asiakkailleen. Opinnäytetyöllä pyrittiin antamaan tietoa kirjastoille aikuisten kirjavinkkauksen nykytilasta ja kartoittamaan mahdollisuuksia sen järjestämiselle yhteistyössä.
Tutkimusmenetelmiksi tähän opinnäytetyöhön valikoitui sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kvantitatiivinen osa suoritettiin kirjastojen aikuisasiakkaille tehdyllä lomakekyselyllä, jolla kartoitettiin asiakkaiden kirjavinkkaustuntemusta, suosituimpia tiedonhakukanavia, kirjaston palveluiden käyttöä sekä tapahtumissa käyntiä. Vastauksia kyselyyn saatiin kaiken kaikkiaan 61 kappaletta, joista kyselyn kriteerit täyttäviä oli 60 kappaletta.
Työn kvalitatiivinen osa käsiteltiin kirjaston työntekijöitä haastattelemalla. Haastatteluissa selvitettiin, minkälaista yhteistyötä kirjastot tekevät keskenään ja, miten tuttua kirjavinkkaus on kussakin kirjastossa. Haastatteluilla selvitettiin myös, miten kirjastot markkinoivat kirjavinkkausta ja muita palveluja.
Tulosten mukaan kirjavinkkaus oli aika tuntematon käsite asiakkaiden keskuudessa ja kirjastoissa vinkkausta järjestettiin suurimmaksi osaksi vain lapsille. Kirjavinkkauksen järjestäminen koettiin vaikeaksi, sillä sen valmisteluun kuluu paljon aikaa ja suuren työmäärän takia valmistelu tapahtuisi melkein kokonaan työntekijöiden vapaa-ajalla. Kirjastot tekevät nykyään jo tiivistä yhteistyötä keskenään joten kirjavinkkauksen järjestäminen ei ole mahdoton idea. Työtehtäviä organisoimalla ja uudelleenjärjestelemällä kirjavinkkauksen järjestäminen on mahdollista kyseisissä kirjastoissa.
Tutkimusmenetelmiksi tähän opinnäytetyöhön valikoitui sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kvantitatiivinen osa suoritettiin kirjastojen aikuisasiakkaille tehdyllä lomakekyselyllä, jolla kartoitettiin asiakkaiden kirjavinkkaustuntemusta, suosituimpia tiedonhakukanavia, kirjaston palveluiden käyttöä sekä tapahtumissa käyntiä. Vastauksia kyselyyn saatiin kaiken kaikkiaan 61 kappaletta, joista kyselyn kriteerit täyttäviä oli 60 kappaletta.
Työn kvalitatiivinen osa käsiteltiin kirjaston työntekijöitä haastattelemalla. Haastatteluissa selvitettiin, minkälaista yhteistyötä kirjastot tekevät keskenään ja, miten tuttua kirjavinkkaus on kussakin kirjastossa. Haastatteluilla selvitettiin myös, miten kirjastot markkinoivat kirjavinkkausta ja muita palveluja.
Tulosten mukaan kirjavinkkaus oli aika tuntematon käsite asiakkaiden keskuudessa ja kirjastoissa vinkkausta järjestettiin suurimmaksi osaksi vain lapsille. Kirjavinkkauksen järjestäminen koettiin vaikeaksi, sillä sen valmisteluun kuluu paljon aikaa ja suuren työmäärän takia valmistelu tapahtuisi melkein kokonaan työntekijöiden vapaa-ajalla. Kirjastot tekevät nykyään jo tiivistä yhteistyötä keskenään joten kirjavinkkauksen järjestäminen ei ole mahdoton idea. Työtehtäviä organisoimalla ja uudelleenjärjestelemällä kirjavinkkauksen järjestäminen on mahdollista kyseisissä kirjastoissa.