Frida Kahlo -näytelmän puvustusprosessi
Heikura, Eerika (2016)
Heikura, Eerika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018434
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Kuopion kaupungin teatterissa vuonna 2016 keväällä ensi-iltansa saanut Frida Kahlo -
näytelmän puvustusprosessi. Opinnäytetyössä prosessia tarkasteltiin J. Michael Gilletten teatterituotantoon tarkoitetun suunnittelu-ja ongemanratkaisumallin avulla.
Tekijä toimi opinnäytetyö-ja työharjoittelujakson aikana skenografi Marie Antikaisen assistenttina ja puvustusprosessin havainnoijana Frida Kahlo -näytelmässä. Tekijä suunnitteli näytelmän tanssikohtauksiin viidelle tanssijalle puvut. Havainnoinnin lisäksi opinnäytetyöhön haastateltiin koko näytelmän puvustuksen suunnitellutta skenografi Marie Antikaista sekä puvustonhoitaja Pirkko Jokelaa, joilta saatiin arvokasta tietoa siitä, miten näytelmän puvustus syntyi tällaiseen taidepainotteiseen näytelmään.
Havainnointiaineistoa hankittiin näytelmään ensisijaisesti näytelmän käsikirjoituksesta, elokuvasta, elämäkerroista, pukuhistoriasta, ajankuvasta sekä näytelmän harjoituksista, kyselemällä ja kuuntelemalla ohjaajaa ja muita teatteriproduktion työntekijöitä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi raportti, jossa opittiin käytännössä soveltamaan J. Michael Gilletten ongelmanratkaisumallia. Raportissa sovellettiin myös muita esille tuotuja luovan prosessin työkaluja lopputuloksen saavuttamiseksi.
näytelmän puvustusprosessi. Opinnäytetyössä prosessia tarkasteltiin J. Michael Gilletten teatterituotantoon tarkoitetun suunnittelu-ja ongemanratkaisumallin avulla.
Tekijä toimi opinnäytetyö-ja työharjoittelujakson aikana skenografi Marie Antikaisen assistenttina ja puvustusprosessin havainnoijana Frida Kahlo -näytelmässä. Tekijä suunnitteli näytelmän tanssikohtauksiin viidelle tanssijalle puvut. Havainnoinnin lisäksi opinnäytetyöhön haastateltiin koko näytelmän puvustuksen suunnitellutta skenografi Marie Antikaista sekä puvustonhoitaja Pirkko Jokelaa, joilta saatiin arvokasta tietoa siitä, miten näytelmän puvustus syntyi tällaiseen taidepainotteiseen näytelmään.
Havainnointiaineistoa hankittiin näytelmään ensisijaisesti näytelmän käsikirjoituksesta, elokuvasta, elämäkerroista, pukuhistoriasta, ajankuvasta sekä näytelmän harjoituksista, kyselemällä ja kuuntelemalla ohjaajaa ja muita teatteriproduktion työntekijöitä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi raportti, jossa opittiin käytännössä soveltamaan J. Michael Gilletten ongelmanratkaisumallia. Raportissa sovellettiin myös muita esille tuotuja luovan prosessin työkaluja lopputuloksen saavuttamiseksi.