Sibeliuksen viulukonserton solistina : Jean Sibeliuksen viulukonsertto ja teoksen esittäminen orkesterin kanssa
Välimaa, Kati (2016)
Välimaa, Kati
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918231
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Jean Sibeliuksen Viulukonserttoa d-molli op. 47. Toiminnallinen osuus koostuu teoksen harjoittelemisesta ja esittämisestä orkesterin solistina, orkesterin rekrytoinnista, konsertin järjestämisestä sekä esityksen äänitallenteesta. Kirjallisessa osuudessa kerrotaan ensiksi konserton synnystä ja säveltäjästä sekä esitellään teos viulistin näkökulmasta. Seuraavaksi kerrotaan toiminnallisen osuuden toteutumisesta. Lopuksi käsitellään yksityiskohtaisesti solistin onnistumista sekä viuluteknisesti että tulkinnallisesti.
Sibeliuksesta ja hänen elämästään kirjoitettaessa on lähteenä käytetty sekä Internet- artikkeleita että Helsingin Musiikkitalon kirjastosta löytyneitä painettuja teoksia. Opinnäytetyössä esiintyvät esimerkit ovat Robert Lienau Musikverlag -kustantamon painamasta partituurista vuodelta 1905, ja sama materiaali on ollut harjoitusprosessissa käytössä. Kerrottaessa projektista ja sen järjestämistyöstä aineistona on käytetty tekijän oppimispäiväkirjaa, jossa on tarkat muistiinpanot projektin suunnittelusta sekä arkistoidut sähköposti- ja muut viestit järjestelyihin liittyen.
Projektin järjestämisessä oli tärkeää pitää kaikki mahdollisimman yksinkertaisena ja helppona soittajia ajatellen. Taiteelliseen suoritukseen on hyvin haastavaa keskittyä samalla kun on vastuussa kaikista käytännön asioista, ja tämä työjako olisi pitänyt esityspäivän osin hoitaa toisin. Muutoin tuli todistettua kuinka tärkeää on miettiä kaikki loppuun asti hyvissä ajoin. Ehkä tärkein opetus viulistina oli saada perspektiiviä omaan harjoitteluelämään - lopputuloksessa olennaiset asiat pitäisi muistaa tärkeysjärjestyksessään jo yksin harjoitellessa, ja suunniteltava harjoiteltavat seikat aina suhteessa tavoitteeseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota kattava taustatietopaketti teoksesta kiinnostuneille sekä toimia eräänlaisena harjoitusoppaana teosta harjoittelevalle viulistille. Orkesterin kokoamiseen ja organisointiin löytynee myös paljon vinkkejä. On toivottavaa että opinnäytetyö kannustaa muitakin opiskelijoita kokoamaan talkoo-orkestereita projekteihinsa ja keräämään arvokasta kokemusta sekä tuottajana, järjestäjänä, lavaroudarina että orkesterin solistina. Koska solistitehtäviä pääsee työelämässä harvoin kokemaan, opiskeluaikana saadut kokemukset ovat tärkeitä myöhempien solistitehtäviin valmistautumisen kannalta.
Sibeliuksesta ja hänen elämästään kirjoitettaessa on lähteenä käytetty sekä Internet- artikkeleita että Helsingin Musiikkitalon kirjastosta löytyneitä painettuja teoksia. Opinnäytetyössä esiintyvät esimerkit ovat Robert Lienau Musikverlag -kustantamon painamasta partituurista vuodelta 1905, ja sama materiaali on ollut harjoitusprosessissa käytössä. Kerrottaessa projektista ja sen järjestämistyöstä aineistona on käytetty tekijän oppimispäiväkirjaa, jossa on tarkat muistiinpanot projektin suunnittelusta sekä arkistoidut sähköposti- ja muut viestit järjestelyihin liittyen.
Projektin järjestämisessä oli tärkeää pitää kaikki mahdollisimman yksinkertaisena ja helppona soittajia ajatellen. Taiteelliseen suoritukseen on hyvin haastavaa keskittyä samalla kun on vastuussa kaikista käytännön asioista, ja tämä työjako olisi pitänyt esityspäivän osin hoitaa toisin. Muutoin tuli todistettua kuinka tärkeää on miettiä kaikki loppuun asti hyvissä ajoin. Ehkä tärkein opetus viulistina oli saada perspektiiviä omaan harjoitteluelämään - lopputuloksessa olennaiset asiat pitäisi muistaa tärkeysjärjestyksessään jo yksin harjoitellessa, ja suunniteltava harjoiteltavat seikat aina suhteessa tavoitteeseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota kattava taustatietopaketti teoksesta kiinnostuneille sekä toimia eräänlaisena harjoitusoppaana teosta harjoittelevalle viulistille. Orkesterin kokoamiseen ja organisointiin löytynee myös paljon vinkkejä. On toivottavaa että opinnäytetyö kannustaa muitakin opiskelijoita kokoamaan talkoo-orkestereita projekteihinsa ja keräämään arvokasta kokemusta sekä tuottajana, järjestäjänä, lavaroudarina että orkesterin solistina. Koska solistitehtäviä pääsee työelämässä harvoin kokemaan, opiskeluaikana saadut kokemukset ovat tärkeitä myöhempien solistitehtäviin valmistautumisen kannalta.