Sähköisen arkistoinnin hyödyt tilitoimistolle ja sen asiakasyritykselle : Case: Mikkelin Yrityspalvelu Oy
Martikainen, Riikka (2016)
Martikainen, Riikka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918177
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kirjanpito-ohjelma Visma Fivaldin sähköisen arkistoinnin sovellus. Toimeksiantajana työssä toimii Mikkelin Yrityspalvelu Oy. Työn tavoitteena on kehittää toimeksiantajan sähköistä arkistointia. Tutkimusongelmana on selvittää, minkälainen on käytössä olevan kirjanpito-ohjelman sähköisen arkistoinnin sovellus sekä sen tuomat hyödyt ja mahdolliset haasteet, joita tutkitaan sekä toimeksiantajan että sen asiakasyrityksen näkökulmista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu sähköisen taloushallinnon sekä sähköisen arkistoinnin osuuksista. Ensimmäisessä luvussa on esitelty asiat, joista sähköinen taloushallinto koostuu. Näitä ovat esimerkiksi sähköisen taloushallinnon ohjelmistot, prosessit sekä maksuliikenne ja palkanlaskenta. Yrityksen kirjanpito ja raportointi vaikuttavat myös toiseen teoriaosuuteen, eli sähköiseen arkistointiin. Näiden lisäksi toisessa teoriaosuudessa kerrotaan arkistoinnin tarkoituksesta sekä asiakirjahallinnasta ja –järjestelmästä. Luvussa on esitelty asiakirjojen säilytysajat sekä sähköisen arkistoinnin hyödyt.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa menetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta. Aineisto tätä varten on koottu neljästä haastattelusta, joista kaksi tehtiin kasvokkain ja kaksi sähköpostin välityksellä. Haastateltavia kohteita olivat toimeksiantaja, sen asiakasyritys ja vertailukohteena toimiva toinen tilitoimisto. Tilitoimistoille suunnatuissa haastatteluissa tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden suhtautuminen sähköiseen taloushallintoon ja arkistointiin. Asiakasyrityksen haastattelusta saatiin selville sähköisen arkistoinnin sovelluksen käyttäjäkokemukset.
Hyödyt, joita tämä opinnäytetyö toimeksiantajalleen tuo, ovat niitä konkreettisia asioita, joita toimeksiantaja voi palvelun kehittämisessä ottaa huomioon. Tulosten pohjalta toimeksiantajalle laaditaan kehitysehdotuksia palvelun parantamista varten niin, että asiakkaiden olisi helppo omaksua se yhdeksi palveluksi, joita he tilitoimistolta muiden taloushallinnon osien lisäksi hankkivat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu sähköisen taloushallinnon sekä sähköisen arkistoinnin osuuksista. Ensimmäisessä luvussa on esitelty asiat, joista sähköinen taloushallinto koostuu. Näitä ovat esimerkiksi sähköisen taloushallinnon ohjelmistot, prosessit sekä maksuliikenne ja palkanlaskenta. Yrityksen kirjanpito ja raportointi vaikuttavat myös toiseen teoriaosuuteen, eli sähköiseen arkistointiin. Näiden lisäksi toisessa teoriaosuudessa kerrotaan arkistoinnin tarkoituksesta sekä asiakirjahallinnasta ja –järjestelmästä. Luvussa on esitelty asiakirjojen säilytysajat sekä sähköisen arkistoinnin hyödyt.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa menetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta. Aineisto tätä varten on koottu neljästä haastattelusta, joista kaksi tehtiin kasvokkain ja kaksi sähköpostin välityksellä. Haastateltavia kohteita olivat toimeksiantaja, sen asiakasyritys ja vertailukohteena toimiva toinen tilitoimisto. Tilitoimistoille suunnatuissa haastatteluissa tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden suhtautuminen sähköiseen taloushallintoon ja arkistointiin. Asiakasyrityksen haastattelusta saatiin selville sähköisen arkistoinnin sovelluksen käyttäjäkokemukset.
Hyödyt, joita tämä opinnäytetyö toimeksiantajalleen tuo, ovat niitä konkreettisia asioita, joita toimeksiantaja voi palvelun kehittämisessä ottaa huomioon. Tulosten pohjalta toimeksiantajalle laaditaan kehitysehdotuksia palvelun parantamista varten niin, että asiakkaiden olisi helppo omaksua se yhdeksi palveluksi, joita he tilitoimistolta muiden taloushallinnon osien lisäksi hankkivat.