Hyvinvoiva pianisti : Hyvä kehon asento pianonsoitossa
Aakko, Iida (2016)
Aakko, Iida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918217
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee hyvää kehon asentoa pianonsoitossa. Yksilölliseen anatomiaan perustuva hyvä kehon asento mahdollistaa hyvän soittotekniikan. Lisäksi hyvällä kehon asennolla voidaan ennaltaehkäistä monien pianonsoiton aiheuttamien tuki- ja liikuntaelinongelmien kehittymistä.
Opinnäytetyössäni hyvää kehon asentoa lähestytään eri näkökulmista. Työn alkupuoli käsittelee pianistin soittoasentoa ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan kautta ja kuvaa tarkasti pianistin hyvän soittoasennon. Kerron myös yleisistä pianistin tuki- ja liikuntaelinongelmista sekä niiden aiheuttamista oireista. Työn loppupuolen näkökulma on psykologisempi. Siinä soittoasentoa lähestytään motorisen oppimisen, instrumentaalisen muistin, turvallisen harjoittelun ja tunteiden näkökulmista.
Työni aineiston muodostavat musiikkilääketieteen ja – psykologian alojen kirjallisuus, anatomian ja fysiologian kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit. Tärkeimpänä lähteenä työtäni ovat viitoittaneet musiikkifysioterapian luentomateriaalit.
Opinnäytetyöni tavoitteena on ollut yhdistää musiikkilääketieteen ja – psykologian alojen pianon soittoasentoa koskevaa tietoa yhdeksi ymmärrettäväksi tekstiksi, jonka avulla voi löytää pianonsoitonopetukseen käytännön menetelmiä ja työtapoja hyvän yksilöllisen soittoasennon oppimiseksi ja ylläpitämiseksi. Työn tarkoituksena on tuoda esiin hyvän asennon rakentumista ja merkitystä erityisesti pianopedagogeja ajatellen. Opinnäytetyöni on kirjoitettu ajatellen muusikoita, soitonopettajia ja muusikoiden kanssa työskenteleviä lääketieteen alan ammattilaisia.
Opinnäytetyössäni hyvää kehon asentoa lähestytään eri näkökulmista. Työn alkupuoli käsittelee pianistin soittoasentoa ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan kautta ja kuvaa tarkasti pianistin hyvän soittoasennon. Kerron myös yleisistä pianistin tuki- ja liikuntaelinongelmista sekä niiden aiheuttamista oireista. Työn loppupuolen näkökulma on psykologisempi. Siinä soittoasentoa lähestytään motorisen oppimisen, instrumentaalisen muistin, turvallisen harjoittelun ja tunteiden näkökulmista.
Työni aineiston muodostavat musiikkilääketieteen ja – psykologian alojen kirjallisuus, anatomian ja fysiologian kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit. Tärkeimpänä lähteenä työtäni ovat viitoittaneet musiikkifysioterapian luentomateriaalit.
Opinnäytetyöni tavoitteena on ollut yhdistää musiikkilääketieteen ja – psykologian alojen pianon soittoasentoa koskevaa tietoa yhdeksi ymmärrettäväksi tekstiksi, jonka avulla voi löytää pianonsoitonopetukseen käytännön menetelmiä ja työtapoja hyvän yksilöllisen soittoasennon oppimiseksi ja ylläpitämiseksi. Työn tarkoituksena on tuoda esiin hyvän asennon rakentumista ja merkitystä erityisesti pianopedagogeja ajatellen. Opinnäytetyöni on kirjoitettu ajatellen muusikoita, soitonopettajia ja muusikoiden kanssa työskenteleviä lääketieteen alan ammattilaisia.