Esitteen suunnittelu etanaravintola Timbaalille
Manninen, Tiia; Åvall, Jenni (2008)
Manninen, Tiia
Åvall, Jenni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811244104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811244104
Tiivistelmä
Ravintola Timbaali on Porvoon vanhassa kaupungissa sijaitseva etanoihin erikoistunut tunnelmallinen ja idyllinen ravintola. Tähän työhön on saatu toimeksianto Timbaalin omistajilta Teemu Laakolta ja Henri Jansonilta helmikuussa 2008. Opinnäytetyö on projektityyppinen, joten varsinaista tutkimusongelmaa ei ole. Päämääränä on suunnitella esite, joka vastaa ravintola Timbaalin imagoa. Suunnittelussa otetaan kantaa esitteen muotoon, kokoon, väreihin, teksteihin, kuviin ja asetteluun. Työn tarkoituksena ei ole ravintolan koko markkinoinnin uudistaminen, vain tarkoitus on rakentaa ravintolalle yksi markkinointikeino lisää. Ravintolalla ei ollut toimeksiannon antohetkellä omaa esitettä. Myöhemmin on kuítenkin tehty väliaikainen esite erästä konferenssia varten. Tämän esitteen tietoja ja valokuvia käytetään suunnittelun apuna. Uudesta esitteestä tulee laajempi kokonaisuus kuin väliaikaisesta esitteestä. Esitteen tekstit laaditaan tässä opinnäytetyössä vain suomeksi. Toimeksiantajat vastaavat tekstin kääntämisestä ruotsiksi ja englanniksi. Suunnitteluprosessin loppuvaiheessa kilpailutetaan eri painoalan yrityksiä Porvoossa ja ehdotetaan parasta esitteen toteutusta varten. Toimeksiantajat vastaavat esitteen toteutuksesta myöhemmässä vaiheessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu markkinointiviestinnän ja imagon muodostumiseen liittyvistä teorioista. Teoria pohjautuu pääosin kirjallisiin lähteisiin. Tutkimuksen kontekstiosuudessa esitellään ravintola Timbaali. Tutkimusmenetelminä tässä opinnäytetyössä käytetään sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta. Tietoa kerätään teemahaastatteluiden ja ravintolan asiakkaille tehtävän kartoituksen avulla. Haastateltavana ovat Timbaalin entiset ja nykyiset omistajat, ravintolapäällikkö ja osa työntekijöistä. Kartoitus toteutetaan kyselylomakkeiden muodossa. Kyselyllä halutaan tietää mista asioista Timbaalin asiakkaat ovat kiinnostuneita ja mitä he haluaisivat nähdä tulevassa esitteessä ja sitä, millainen käsitys heillä on ravintolan imagosta. Timbaalin muihin markkinointimateriaaleihin tutustutaan huolelliseti, jotta uusi esite sopii markkinointimateriaaleista muodostuvaan tuoteperheeseen. Esitteen avulla ravintolan imagoa rakennetaan tietoisesti.
Kartoitus toteutettiin Timbaalissa huhtikuun 2008 alussa. Viikossa vastauksia saatiin 50 kappaletta, joka koettiin riittäväksi otokseksi. Kartoituksen perusteella voidaan todeta, että ravintolan esitteillä on vaikutusta ravintolan asiakkaisiin. Saatujen tulosten mukaan Timbaalin imago koetaan positiiviseksi ja yhtenäiseki kokonaisuudeksi. Ravintolan asiakkaat ovat selvillä siitä, että Timbaalin on erikoistunut etanoihin. Kartoituksen ja haastatteluiden avulla saatiin paljon apua ja ideoita esitteen suunnitteluun. Suunniteltu esite on laajempi kuin väliaikainen esite. Väreinä esitteessä on ehdotettu samoja värejä kuin Timbaalin kotisivuilla on käytetty. Kuvia esitteeseen tuli seitsemän, ja tekstit on suunniteltu valmiiksi. Uusi esite on asiallinen ja tyylikäs ja sopii Timbaalin imagoon hyvin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu markkinointiviestinnän ja imagon muodostumiseen liittyvistä teorioista. Teoria pohjautuu pääosin kirjallisiin lähteisiin. Tutkimuksen kontekstiosuudessa esitellään ravintola Timbaali. Tutkimusmenetelminä tässä opinnäytetyössä käytetään sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusta. Tietoa kerätään teemahaastatteluiden ja ravintolan asiakkaille tehtävän kartoituksen avulla. Haastateltavana ovat Timbaalin entiset ja nykyiset omistajat, ravintolapäällikkö ja osa työntekijöistä. Kartoitus toteutetaan kyselylomakkeiden muodossa. Kyselyllä halutaan tietää mista asioista Timbaalin asiakkaat ovat kiinnostuneita ja mitä he haluaisivat nähdä tulevassa esitteessä ja sitä, millainen käsitys heillä on ravintolan imagosta. Timbaalin muihin markkinointimateriaaleihin tutustutaan huolelliseti, jotta uusi esite sopii markkinointimateriaaleista muodostuvaan tuoteperheeseen. Esitteen avulla ravintolan imagoa rakennetaan tietoisesti.
Kartoitus toteutettiin Timbaalissa huhtikuun 2008 alussa. Viikossa vastauksia saatiin 50 kappaletta, joka koettiin riittäväksi otokseksi. Kartoituksen perusteella voidaan todeta, että ravintolan esitteillä on vaikutusta ravintolan asiakkaisiin. Saatujen tulosten mukaan Timbaalin imago koetaan positiiviseksi ja yhtenäiseki kokonaisuudeksi. Ravintolan asiakkaat ovat selvillä siitä, että Timbaalin on erikoistunut etanoihin. Kartoituksen ja haastatteluiden avulla saatiin paljon apua ja ideoita esitteen suunnitteluun. Suunniteltu esite on laajempi kuin väliaikainen esite. Väreinä esitteessä on ehdotettu samoja värejä kuin Timbaalin kotisivuilla on käytetty. Kuvia esitteeseen tuli seitsemän, ja tekstit on suunniteltu valmiiksi. Uusi esite on asiallinen ja tyylikäs ja sopii Timbaalin imagoon hyvin.