Vaatehistorian todenmukaisuus Assassin's Creed - pelimaailmassa : Asusteiden tutkimista ja suunnittelua
Wright, Viivi (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817910
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Assassin’s Creed-tietokonepelin vaatehistoriallista
todenmukaisuutta hahmojen vaatetuksen pohjalta. Opinnäytetyössä analysoidaan hahmojen alkuperäisiä asujaan, jotka heillä on pelin alkaessa. Pelissä hahmot vaihtavat
vaatetustaan paremman selviytymisen takia. Ensimmäisistä vaatteista on helpompi tehdä oma analyysi ja tutkia sen ajan muotia. Jos henkilöiden puvuissa ilmenee historiasta
poikkeavaa, suunnitellaan hahmoille siihen aikakauteen sopivat vaatteet. Samalla liitteinä käytetään vaatehistorian kuvastoa esimerkkeinä ja perusteluina vaatemallin muutoksessa.
Opinnäytetyössä ei perehdytä pelin mekaniikkaan tai sen tarinaan vaan asujen tärkeyteen siinä maailmassa, johon videopeli vie pelaajan. Näin päästään näkemään, miten
vaatteet tekevät hahmosta erityisen ja erottuvan massasta. Tarkoituksena on tutkia, ovatko pelihahmojen vaatteet historiallisesti sopivia. Tämä tutkimus on rajattu pelin
päähahmoihin. Valituissa hahmoissa on yksi nainen, joka antaa tasapainoa vaatehistorian tutkimiseen miespainotteisessa pelissä.
Hahmot edustavat eri aikakausia, joten suunnittelussa huomioidaan heidän iätkin.
Työssä käytetään kuvallisia esimerkkejä, jotka auttavat tutkimisessa ja esittelyssä. Osa kuvista on käsin piirrettyjä. Hahmojen asujen esittelyssä käytetään pelistä otettuja kuvankaappauksia. Vaatehistorian ja hahmojen uudelleen suunnitellut asut ovat käsin
piirrettyjä. Hahmojen vaatteet esitetään kolmesta eri suunnasta ja tutkitaan heidän asujen leikkauksia ja materiaalia.
Opinnäytetyön aikana opin uutta tietoa valitsemasta pelistäni ja kuinka vaatehistoria on osa itse pelin maailmaa. Työn aikana käytin omaa taitoani suunnitella asut hahmoille. Asut muuttuivat toisenlaisen näköiseksi verrattuna alkuperäisestä mallista. Kyseisestä työtä varten olin löytynyt vähäisesti tietoa vaatteiden tärkeydestä pelihahmoissa.
todenmukaisuutta hahmojen vaatetuksen pohjalta. Opinnäytetyössä analysoidaan hahmojen alkuperäisiä asujaan, jotka heillä on pelin alkaessa. Pelissä hahmot vaihtavat
vaatetustaan paremman selviytymisen takia. Ensimmäisistä vaatteista on helpompi tehdä oma analyysi ja tutkia sen ajan muotia. Jos henkilöiden puvuissa ilmenee historiasta
poikkeavaa, suunnitellaan hahmoille siihen aikakauteen sopivat vaatteet. Samalla liitteinä käytetään vaatehistorian kuvastoa esimerkkeinä ja perusteluina vaatemallin muutoksessa.
Opinnäytetyössä ei perehdytä pelin mekaniikkaan tai sen tarinaan vaan asujen tärkeyteen siinä maailmassa, johon videopeli vie pelaajan. Näin päästään näkemään, miten
vaatteet tekevät hahmosta erityisen ja erottuvan massasta. Tarkoituksena on tutkia, ovatko pelihahmojen vaatteet historiallisesti sopivia. Tämä tutkimus on rajattu pelin
päähahmoihin. Valituissa hahmoissa on yksi nainen, joka antaa tasapainoa vaatehistorian tutkimiseen miespainotteisessa pelissä.
Hahmot edustavat eri aikakausia, joten suunnittelussa huomioidaan heidän iätkin.
Työssä käytetään kuvallisia esimerkkejä, jotka auttavat tutkimisessa ja esittelyssä. Osa kuvista on käsin piirrettyjä. Hahmojen asujen esittelyssä käytetään pelistä otettuja kuvankaappauksia. Vaatehistorian ja hahmojen uudelleen suunnitellut asut ovat käsin
piirrettyjä. Hahmojen vaatteet esitetään kolmesta eri suunnasta ja tutkitaan heidän asujen leikkauksia ja materiaalia.
Opinnäytetyön aikana opin uutta tietoa valitsemasta pelistäni ja kuinka vaatehistoria on osa itse pelin maailmaa. Työn aikana käytin omaa taitoani suunnitella asut hahmoille. Asut muuttuivat toisenlaisen näköiseksi verrattuna alkuperäisestä mallista. Kyseisestä työtä varten olin löytynyt vähäisesti tietoa vaatteiden tärkeydestä pelihahmoissa.