"Pysäyttävät" torkkupeitot : Ideoita Finlayson Oy:lle
Vesala, Reika (2016)
Vesala, Reika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817800
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli torkkupeiton suunnittelu Finlayson Oy:lle. Kukin suunniteltavista kolmesta torkkupeitosta sopii yrityksen määräämään visuaaliseen konseptiin, jotka ovat jännä, ihana ja tyylikäs. Torkkupeitot oli suunniteltu yrityksen arvojen mukaisesti – rohkeasti, luovasti ja ennakkoluulottomasti. Tuotteen pitäisi ennen kaikkea ilahduttaa ja hämmästyttää ihmisiä kaupassa ja "pysäyttää" haluamaan sitä.
Työn tausta-aineistona selvitettiin sekä yrityksen arvoja ja tyyliä kuvaavaa visuaalista konseptia että sana pysäyttävä. Tutkimusongelmana oli selvittää, millainen torkkupeitto pysäyttää asiakkaita kaupassa. Opinnäytetyössä tutkittiin kudontatekniikkaa, markkinoilla olevia torkkupeittoja Suomessa ja Japanissa, asiakaskuntien toiveita ja mielipiteitä yrityksen tuotteista ja trendin merkityksiä suunnittelijalle. Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuutta, havainnointia, Finlayson-myymälän henkilökunnan ja yrityksen luovan johtajan haastattelua ja näiden analyysiä. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena valmistettiin kokeeksi erilaisia laatunäytteitä.
Opinnäytetyön tulos on suunnitelma kolmesta erityylisestä torkkupeitosta laatunäytteineen. Suunnitelmasta muokattiin kolmiulotteiset havainnekuvat tietokoneella. Johtopäätöksenä työssä on, että suunnittelijan on ymmärrettävä trendejä ja sovellettava niitä asiakkaiden toiveet huomioon ottaen. On ymmärrettävä myös toimeksiantajan konseptit ja toiveet, jotka ovat usein käsitteellisiä tai kuvailevia. Näin suunnittelija pystyy luomaan uutta tuotetta rohkeasti, luovasti ja ennakkoluulottomasti. Tuloksena on tuote, joka on sopivasti uusi ja kiinnostaa asiakasta.
Työn tausta-aineistona selvitettiin sekä yrityksen arvoja ja tyyliä kuvaavaa visuaalista konseptia että sana pysäyttävä. Tutkimusongelmana oli selvittää, millainen torkkupeitto pysäyttää asiakkaita kaupassa. Opinnäytetyössä tutkittiin kudontatekniikkaa, markkinoilla olevia torkkupeittoja Suomessa ja Japanissa, asiakaskuntien toiveita ja mielipiteitä yrityksen tuotteista ja trendin merkityksiä suunnittelijalle. Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuutta, havainnointia, Finlayson-myymälän henkilökunnan ja yrityksen luovan johtajan haastattelua ja näiden analyysiä. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena valmistettiin kokeeksi erilaisia laatunäytteitä.
Opinnäytetyön tulos on suunnitelma kolmesta erityylisestä torkkupeitosta laatunäytteineen. Suunnitelmasta muokattiin kolmiulotteiset havainnekuvat tietokoneella. Johtopäätöksenä työssä on, että suunnittelijan on ymmärrettävä trendejä ja sovellettava niitä asiakkaiden toiveet huomioon ottaen. On ymmärrettävä myös toimeksiantajan konseptit ja toiveet, jotka ovat usein käsitteellisiä tai kuvailevia. Näin suunnittelija pystyy luomaan uutta tuotetta rohkeasti, luovasti ja ennakkoluulottomasti. Tuloksena on tuote, joka on sopivasti uusi ja kiinnostaa asiakasta.