Matkapaketin tuotteistaminen Sydänmaan kyläyhdistykselle Tervatapahtuman yhteyteen
Lundberg, Moona (2016)
Lundberg, Moona
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517488
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimiva matkapaketti Tervatapahtuman yhteyteen Sydänmaan kyläyhdistykselle, joka oli toimeksiantajana. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten tuotteistamisen teoriaa voidaan käyttää hyväksi matkapaketin luomisessa. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja tutkintamenetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa esitellään toimeksiantaja ja tutkimuksen tausta sekä tavoite. Seuraavissa luvuissa käytiin läpi palvelun tuotteistamisen teoriaa sekä tutkimusmenetelmiä. Viimeisenä käsiteltiin tutkimuksen tulokset, sen luotettavuus sekä vastausten analysointi.
Sydänmaan Tervatapahtuma järjestetään joka vuosi kesä-heinäkuun vaihteessa Säkylässä Sydänmaalla. Opinnäytetyön avulla haluttiin parantaa matkailumahdollisuuksia Sydänmaalle sekä samalla kasvattaa kotimaanmatkailua. Tavoitteena oli myös, että matkapaketin avulla tulevaisuudessa voitaisiin lisätä tervatapahtuman näkyvyyttä, jotta hieno perinne voisi jatkua vierailijamäärän kasvun myötä.
Määrällinen tutkimus tehtiin web-kyselylomakkeen muodossa, joka lähetettiin sähköpostitse kohderyhmän edustajille, joiden tiedot löydettiin eläkeläisjärjestöjen sivuilta. Työssä teetetty kysely ei vastaa otannan vaatimuksia, joten sitä pitää kutsua näytteeksi. Näytteen avulla saatiin tietoa liittyen vetovoimaisuuteen ja markkinointiin. Vastausten perusteella selvisi, että kyseinen matkapaketti herätti kiinnostusta ja sitä pidettiin ainutlaatuisena erityisesti tervanpolton vuoksi.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jossa esitellään toimeksiantaja ja tutkimuksen tausta sekä tavoite. Seuraavissa luvuissa käytiin läpi palvelun tuotteistamisen teoriaa sekä tutkimusmenetelmiä. Viimeisenä käsiteltiin tutkimuksen tulokset, sen luotettavuus sekä vastausten analysointi.
Sydänmaan Tervatapahtuma järjestetään joka vuosi kesä-heinäkuun vaihteessa Säkylässä Sydänmaalla. Opinnäytetyön avulla haluttiin parantaa matkailumahdollisuuksia Sydänmaalle sekä samalla kasvattaa kotimaanmatkailua. Tavoitteena oli myös, että matkapaketin avulla tulevaisuudessa voitaisiin lisätä tervatapahtuman näkyvyyttä, jotta hieno perinne voisi jatkua vierailijamäärän kasvun myötä.
Määrällinen tutkimus tehtiin web-kyselylomakkeen muodossa, joka lähetettiin sähköpostitse kohderyhmän edustajille, joiden tiedot löydettiin eläkeläisjärjestöjen sivuilta. Työssä teetetty kysely ei vastaa otannan vaatimuksia, joten sitä pitää kutsua näytteeksi. Näytteen avulla saatiin tietoa liittyen vetovoimaisuuteen ja markkinointiin. Vastausten perusteella selvisi, että kyseinen matkapaketti herätti kiinnostusta ja sitä pidettiin ainutlaatuisena erityisesti tervanpolton vuoksi.